Wzorce komunikacji są jednym z najważniejszych wyznaczników sukcesu zespołu, równie istotnym jak inteligencja, osobowość, kompetencje oraz istota i treść dyskusji zespołowych. „Aby zbudować świetny zespół, nie wystarczy dobrać ludzi ze względu na ich wiedzę czy też osiągnięcia. Należy zrozumieć, w jaki sposób porozumiewają się i nauczyć cały zespół, aby wykorzystywał poprawne wzorce komunikacji” – twierdzi Alex Pentland, profesor MIT.
Jak to wyglądało w zespole Team Brunel, który brał udział w Volvo Ocean Race?
„Udaje nam się to osiągnąć z Team Brunel – potwierdza entuzjastycznie Anje-Marijcke. – Nasz zespół to ekipa z niesamowitą ilością talentu oraz tysiącami godzin ćwiczeń nad zwiększeniem efektywności. Zabieramy się również za pracę nad efektywnymi wzorcami komunikacji, która skupia się wokół trzech rzeczy: energii, zaangażowania oraz eksploracji.
Energia
To ekspresja wyrażana w gestykulacji, tonie głosu, kontakcie wzrokowym, byciu zwięzłym oraz umiejętności słuchania w stopniu równym, jeśli nie większym, co umiejętność mówienia. Niesamowite, jak znaczące różnice tu występują. Podam przykład. Podczas rozmowy o pewnych danych liczbowych członek zespołu zadał konkretne pytanie, ale nie został z nim nawiązany kontakt wzrokowy. Co się wydarzyło? Stało się coś niezrozumiałego w kontekście zespołu, ponieważ osoba zadająca pytanie poczuła się nieważna i pominięta, w rezultacie wycofała się. Wyglądało to, jakby cała dyskusja niechcący zatrzymała się i nie zamierzała ruszyć. Ten konkretny członek zespołu ceni sobie kontakt i czerpie przyjemność z bycia w grupie, konsekwencje braku nawiązania kontaktu wzrokowego były więc takie, że nieumyślnie jeden z członków zespołu został „wykluczony”. Zaskakujące, jak ważna jest wtedy energia. Jeśli jesteś tego świadom, możesz się tego nauczyć.
Zaangażowanie
Dotyczy wzajemnego kontaktowania się. Nie chodzi jedynie o pogawędkę ze skipperem lub z innymi załogantami, ale o rozmowy z całą drużyną oraz integrowanie się, dlatego tak dobrze sprawdza się podejmowanie wspólnych aktywności, jak np. kitesurfing, jazda na rowerze, gokarty czy też okazjonalne wspólne spotkania w wolnym czasie.
Eksploracja
Pokazuje, jak ważne bywa zdobywanie nowych pomysłów oraz odmiennych perspektyw poza grupą. Część zespołu bierze od czasu do czasu udział w regatach na Karaibach na jachtach klasy. Ludzie spoza grupy czasami uważają, że to dziwne – dlaczego ktoś chciałby robić coś innego poza trenowaniem na Volvo 65? Takie działanie pomaga rozwijać kreatywność. Poza tym, po miesiącu rozłąki, ekipa wróciła z nowymi pomysłami na temat optymalizacji działań wewnątrz zespołu.”
Komunikowanie i oddziaływanie
Niezależne badania potwierdzają, że jedynie ograniczona liczba niezbędnych umiejętności wyróżnia najlepsze jednostki, zdolne działać w nowym środowisku pracy. Zachowania te nazywamy filarowymi, ponieważ podtrzymują strukturę organizacji.
Co ciekawe, jedynie 5% obecnego personelu zatrudnionego w organizacjach wykazuje kombinację tych kluczowych zdolności przywódczych w praktyce, co sprawia, że inwestowanie w nie staje się bardziej potrzebne, niż kiedykolwiek. Pomyśl tylko, ile Twoja organizacja mogłaby osiągnąć dzięki polepszeniu efektywności załogi o 5%, 10%, czy nawet więcej?
Zobacz również
Artykuł jest częścią cyklu artykułów opisujących doświadczenia Team Brunel w...
Gdy byłam mała, ciągle słyszałam od taty, że lekarz to...
Zmiany na rynku usług szkoleniowych następują głównie w odpowiedzi na...