Personal branding, czyli jak budować swoją markę osobistą

Udostępnij
przez Łukasz Janiec Rozwój osobisty Zmiany Budowanie Marki

Żyjemy w świecie, w którym reputacja ma niezwykłą wartość. Coraz częściej zdarza się, że pracodawcy zatrudniają nie tylko na podstawie przedstawionego im CV, ale również na bazie informacji znalezionych w internecie. Nie bez powodu w marketingu i sprzedaży korzysta się z twarzy i nazwisk celebrytów i powszechnie rozpoznawanych osób. Marka osobista w biznesie bywa bowiem o wiele skuteczniejsza niż marka samego produktu. Budowaniem wizerunku rozpoznawalnego w branży eksperta zajmuje się personal branding.

Co to jest personal branding

Personal branding jest świadomym i celowym procesem budowania swojego wizerunku i kreowania własnej kariery. Nasuwa się tutaj analogia osoby jako produktu. Ty jesteś produktem, który ma zdobyć uznanie
i zaufanie klientów. Twoje nazwisko ma być kojarzone z profesjonalizmem, niezawodnością i wysokimi kompetencjami. Taki jest cel personal brandingu.

Czym właściwie jest marka osobista? Jest to zespół wszystkich przekonań, opinii, skojarzeń i wypowiedzi na Twój temat. Jest to pewien obraz mentalny, zespół wyobrażeń, które ludzie mają na Twój temat i to właśnie kreowaniem tych wyobrażeń zajmuje się personal branding.

Personal branding w praktyce.
Jak to wygląda w praktyce? Wyobraź sobie, że ubiegasz się o nową pracę – wysyłasz swoje CV, piszesz list motywacyjny i w tych dokumentach próbujesz pokazać swoje najlepsze strony. Kiedyś aplikacje wysyłane przez kandydatów były jedynym źródłem informacji o potencjalnych pracownikach. Obecnie jednak żyjemy w dobie internetu i rekruterzy bez problemu mogą znaleźć Twoje konto na Facebooku, Twitterze oraz innych mediach społecznościowych i coraz chętniej korzystają z tej możliwości. Jeśli więc w tych kanałach prezentujesz mało profesjonalny wizerunek, niezgodny z tym, co zawarłeś w dokumentach aplikacyjnych lub z wartościami firmy, szybko stracisz szansę na posadę.

Strategia employer branding obejmuje więc wszystkie obszary Twojej działalności, również kanały, które wielu z nas uznaje za prywatne. Twoja marka osobista w internecie musi być spójna z tą, którą prezentujesz na konferencjach, spotkaniach biznesowych i w kontaktach z klientami. Nie chodzi tu wcale o brak prywatności czy konieczność ciągłego utrzymywania fasady skupionego na branży pracoholika. Brak autentyczności to jeden z największych błędów popełnianych przez adeptów personal brandingu. Istotą jest spójność idei, wartości i charakteru, który chcemy reprezentować.

Dlatego tak istotna jest świadoma i przemyślana strategia. Celem nie jest lans i zyskanie sławy, a stworzenie wizerunku eksperta – osoby wartościowej, która ma coś do powiedzenia w swoim środowisku i z której zdaniem warto się liczyć.

Silna marka osobista wyróżnia się trzema podstawowymi czynnikami:

  1. Cecha wyróżniająca – fundamentem, na którym buduje się dobry wizerunek jest charakterystyczna, unikalna cecha, która wyróżni nas spośród tłumu. Nie chodzi tu o bycie dziwakiem, a o pewną oryginalność, która wzbudza pozytywne emocje. Mówiąc krótko – o zaoferowanie klientowi czegoś, czego nie uzyska nigdzie indziej.
  2. Autentyczność – utrzymanie sztucznej fasady przez dłuższy czas jest niemożliwe, niespójność zachowań w prywatnych przekazach i w kontaktach biznesowych prędzej czy później wyjdzie na jaw i narobi naszej reputacji ogromnych szkód. To właśnie dlatego skandale obyczajowe są jedną ze skuteczniejszych broni w walce politycznej, podobnie jest w biznesie. Deklarowane przez Ciebie wartości muszą być widoczne w działaniach, dlatego każda strategia employer brandingowa powinna opierać się na samoświadomości i szczerości wobec klientów, a przede wszystkim wobec samego siebie.
  3. Przydatność – Twoja cecha wyróżniająca nie może być powierzchowna lub niezwiązana z Twoją działalnością. Twoja marka, tak samo jak każda inna, musi mieć wartość dla klienta. Zastanów się, co masz do zaoferowania, co możesz dać klientom i czemu miałoby to być dla nich ważne. Oczywiście, w zależności od profilu Twojej działalności, swoje usługi będziesz kierował do innej grupy docelowej. Identyfikacja potrzeb tej grupy i odpowiedzenie na nie powinny stanowić sedno Twojej działalności.

Personal branding nie jest rzeczą prostą, a jego prawidłowa realizacja wymaga nie tylko nakładów finansowych potrzebnych na dotarcie do grupy docelowej. To również ogromny wysiłek psychiczny związany z dogłębną autoanalizą i skonfrontowaniem się z samym sobą. W zdigitalizowanym świecie,
gdzie prywatność często się rozmywa i nie mamy możliwości kontrolowania wszystkich źródeł informacji na nasz temat, zarządzanie swoją marką osobistą nabiera jeszcze większego znaczenia i im szybciej zabierzesz się za swój employer branding, tym lepiej dla Ciebie.

Dyskusja

Powiązane artykuły