Menedżer w trudnych czasach

W aktualnej sytuacji w wielu firmach niezwykle ważna jest rola zarządzających i menadżerów, którzy w tej trudnej i niepewnej chwili muszą połączyć troskę o zdrowie swoich pracowników z interesem i wynikami ekonomicznymi organizacji. Z wielu powodów działanie to jest wyzwaniem, aczkolwiek jednocześnie nieuniknioną koniecznością.

Zmiana rzeczywistości istotnie wpłynęła na sposób funkcjonowania wszystkich firm w bardzo krótkim czasie. Dzisiaj większość pracowników, szczególnie zespoły mogące w taki sposób pracować, wykonuje swoją pracę w formie zdalnej. O ile forma ta nie jest dla nikogo nowością, o tyle jej skala i czas staje się nowym wyzwaniem dla managerów.

Jak zatem w nowej rzeczywistości dbać o zespół i monitorować cele i zadania realizowane przez pracowników? Jak sprawić, aby forma zdalna nie wykształciła trwałych i niepożądanych nawyków, a jednocześnie nie wpłynęła na spadek motywacji i zaangażowanie?

Rozumiejąc fakt, że w pracy zdalnej łatwo „oderwać się” od realności, ale i poczuć się odizolowanym, jak wzmacniać zespołowość, sprawić, aby spotkania zdalne były równie efektywne. I oczywiście na poziomie osobistym, jak radzić sobie z emocjami i przeżywaniem tej sytuacji zarówno osobiście, jak i wśród podległych pracowników.

Przygotowaliśmy program szybkiego reagowania skierowany do kadry menadżerskiej. Jest w pełni oparty o formy pracy zdalnej. Zakłada 3 etapy działań dla menadżera:

Niezbędnik w świecie VUCA:

szkolenia on-line (Trzy 4 godzinne sesje on-line w grupach do 6 osób):

  1. Zdalne zarządzanie zespołem: Jak zmieniają się działania lidera. Czego potrzebuje zespół. Aspekty dotyczące zarządzania zadaniami: zlecanie, monitorowanie, rozliczanie.
  2. Funkcjonowanie w zmianie i kryzysie: Praca z emocjami i postawami moich pracowników. Podstawowe interwencje wzmacniające członków zespołu i zespół.
  3. Prowadzenie spotkań zespołowych on-line: Podtrzymywanie ducha zespołu, przeciwdziałanie izolowaniu się. Jak je organizować zdalnie: przebieg i narzędzia.

Narzędzia zaawansowane w zdalnym zarządzaniu:

szkolenia on-line (Trzy 4 godzinne sesje on-line w grupach do 6 osób):

  1. Utrzymanie motywacji: Diagnoza motywacji w pracy zdalnej. Jak wpływać na motywację jednostki? Rozmowa z pracownikiem o spadku zaangażowania.
  2. Radzenie sobie ze stresem i obawami: Praktyczne wskazówki i narzędzia do zarządzania swoją energią i utrzymaniem efektywności osobistej.
  3. Prowadzenie trudnych rozmów w relacji 1:1: Praca na kejsach i sytuacjach osadzonych w realności uczestników, konkretne sytuacje i narzędzia.

E-warsztat I: Rola i odpowiedzialność lidera w zarządzaniu zespołem zdalnym:

  • Rola i działania lidera w pracy zdalnej.
  • Kontrola czasu pracy vs kontrola efektów (zmiana stylu zarządzania – od zarządzania przez procesy do zarządzania przez rezultaty).
  • Elementy, których potrzebuje zespół, aby efektywnie działać zdalnie.
  • Sposoby zdalnego zarządzania zespołem:
    • Kontraktowanie zasad pracy
    • Oczekiwania, sposób komunikacji,
    • Przebieg spotkań ich częstotliwość, dostępność.
    • Kontakty 1:1.
    • Zadania, rytm dnia i tygodnia
    • Oczekiwania od pracowników.
  • Przygotowanie komunikacji do zespołu – omówienie struktury, zasad, ważne elementy, pierwsze wprawki.
  • Podsumowanie sesji oraz zaproszenie do zadania.
  • Zadanie po sesji: przygotowanie komunikacji do zespołu wg poznanej struktury.
  • Indywidualny Plan Działania.

E-warsztat II: Prowadzenie spotkań online z zespołem:

  • Zasady powadzenia spotkań online.
  • Zapoznanie z narzędziami do prowadzenia spotkań online.
  • Plan spotkania – potrzebujesz go bardziej niż myślisz.
    • Cele
    • Struktura
    • Utrzymanie uwagi – to łatwiejsze niż myślisz.
    • Facylitacja dyskusji online.
    • Narzędzia.
    • Prowadzenie spotkań – Trening umiejętności z informacją zwrotną od trenera i grupy.
  • Podsumowanie sesji oraz zaproszenie do zadania wdrożeniowego.
    • Zadanie po sesji: poprowadzenie spotkania online z zespołem i zakontraktowanie z zespołem sposobu pracy „Nowe Otwarcie. Porządkowanie dotychczasowej pracy”
  • Indywidualny Plan Działania.

E-warsztat III: Delegowanie oraz monitorowanie realizacji zadań – spotkania online:

  • Co się zmienienia? Dlaczego delegowanie i rozliczanie z zadań w pracy zdalnej stanowi wyzwanie?
  • Zasady, dookreślanie rezultatów, prowadzenie rozmowy planującej.
  • Uzgadnianie rezultatu oraz działań z pracownikiem.
  • Struktura rozmowy delegującej online.
  • Trening umiejętności – symulacje rozmów w oparciu o case’y.
  • Trudne reakcje pracowników w trakcie uzgodnienie realizacji zadań – trening umiejętności.
  • Wsparcie w realizacji zadań – monitorowanie.
  • Struktura rozmowy online.
  • Trudne sytuacje w trakcie monitorowania.
  • Trening umiejętności – symulacje rozmów w oparciu o case’y.
  • Podsumowanie sesji oraz zaproszenie do zadania.
  • Zadanie: poprowadzenie rozmowy 1:1 z wybranymi 2 pracownikami.
  • Indywidualny Plan Działania.

E-warsztat IV: Komunikacja oraz informacja zwrotna:

  • Komunikacja w zdalnych czasach. Podstawowe zasady.
  • Informacja zwrotna w formie online.
  • Zasady – o co warto zadbać?
  • Model FUKO.
  • Trening umiejętności w oparciu o narzędzie video coach (przygotowane wcześniej krótkie micro filmy – opcja lub w oparciu zebranych trudnych reakcji w trakcie sesji.
  • Symulacje rozmów feedbackowych w odniesieniu do trudnych sytuacji osadzonych w obecnej sytuacji zawodowej uczestników.
  • Podsumowanie sesji IV oraz zaproszenie do zadania.
  • Zadanie: przeprowadzenie po 1-2 rozmów z wybranymi pracownikami w oparciu o poznane narzędzia.
  • Indywidualny Plan Działania.

E-warsztat V: Utrzymanie zaangażowania oraz motywacji w zmianie i kryzysie:

  • Diagnoza motywacji pracowników w pracy zdalnej.
  • Docieranie do potrzeb i obaw pracowników.
  • Praca z różnymi emocjami i postawami pracowników.
  • Przeciwdziałanie izolowaniu się oraz przełamywaniu osamotnienia
  • Jak wpływać na motywacje jednostki?
  • Podstawowe interwencje wzmacniające członków zespołu– trening umiejętności w oparciu o przygotowane case’y.
  • Wzmacnianie zespołowości.
  • Podsumowanie sesji oraz zaproszenie do zadania wdrożeniowego.
  • Zadanie: analiza poziomu motywacji w zespole w oparciu otrzymany materiał. Zaplanowanie 1-2 rozmów z pracownikami o najniższym poziomie zaangażowania i motywacji.
  • Indywidualny Plan Działania.

E-warsztat VI: Radzenie sobie ze stresem i obawami:

  • Zmienność rzeczywistości jako źródło stresu.
  • Natura zjawiska – czym właściwie jest stres adaptacyjny?
  • Cztery poziomy reakcji, czyli jak funkcjonujemy w warunkach stresu.
  • Proste interwencje na każdym z poziomów – trening praktyczny.
  • Nie ma zmian bez zmian.
  • Podsumowanie sesji oraz zaproszenie do zadania wdrożeniowego.
  • Zadanie: wdrożenie 1 konkretnego działania niwelującego poziom stresu.
  • Indywidualny Plan Działania.

Każde szkolenie otwarte realizujemy także w formie szkoleń zamkniętych.