Pracownik w kryzysie – pierwsza pomoc
Warsztaty dla menedżerów
Kryzys, trauma czy lęk stają się coraz bardziej obecnymi zjawiskami w naszym otoczeniu. Dzieje się tak nie tylko za sprawą dramatycznych zjawisk przyrody, spektakularnych katastrof komunikacyjnych, budowlanych, naturalnych, terroryzmu, a także tragicznych skutków przemocy domowej. Nowe pokolenia pracowników wchodzących na rynek pokazują, że jesteśmy mniej odporni na stres. To co kiedyś stanowiło problem do rozwiązania dzisiaj spędza sen z powiek i tworzy sytuacje subiektywnie nie do rozwiązania. Spłycone więzi rodzinne nie dają oparcia w konfrontacji z rzeczywistością. Umiejętności dostrzegania stanu kryzysowego czy odpowiednie podejście do osób w kryzysie, stają się wymogiem pracy profesjonalistów, przełożonych oraz osób zarządzających zasobami ludzkimi.
Informacje o projekcie szkoleniowym:
- czas trwania warsztatu: 2 x 4 h szkoleniowe,
- adresatem warsztatów są osoby zarządzające zespołami oraz menadżerowie różnych szczebli,
- warsztat jest realizowany metodami aktywnymi: praca z przypadkiem, symulacja, mini wykład w Prezi/Power Point, omówienie case studies uczestników.
Po zakończonym projekcie uczestnik będzie potrafił:
- rozpoznawać symptomy sytuacji kryzysowej oraz stanu kryzysowego,
- adekwatnie reagować na widoczne symptomy kryzysu,
- prowadzić rozmowy z pracownikiem w kryzysie,
- udzielać informacji do zespołu o zaistniałym wydarzeniu/stanie z poszanowaniem pracownika dotkniętego kryzysem,
- wesprzeć pracownika z znalezieniu odpowiedniej i profesjonalnej pomocy, jeśli wymaga tego jego aktualna sytuacja i wspierać go w procesie wychodzenia z kryzysu.
Poszczególne elementy projektu szkoleniowego:
Rozumienie stanu kryzysowego w odróżnieniu od sytuacji kryzysowej
- Kryzys a sytuacja kryzysowa, obszary interwencji kryzysowej, dynamika kryzysu.
- Ocena stanu pracownika w kryzysie, rozpoznawanie symptomów silnego stresu, w tym traumatycznego, lęku, powikłanej żałoby czy kryzysu presuicydalnego.
- Diagnoza zasobów osoby w kryzysie, rola zespołu jako zasobu.
Pierwsza pomoc psychologiczna w kryzysie
- Budowanie kontaktu z pracownikiem / grupą pracowników w kryzysie, efektywna komunikacja w kryzysie.
- Pierwsza pomoc psychologiczna, czym jest, z czego się składa i jak praktycznie jej udzielać (metoda opracowana zgodnie z wytycznymi m.in. WHO).
- Rola menadżera w zespole w sytuacji kryzysowej.
- Samoopieka menedżera, czyli jak zadbać o swój dobrostan psychiczny po doświadczeniu konieczności udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej w miejscu pracy.
Po zakończonym warsztacie rekomendujemy przeprowadzenie warsztatu (stacjonarnie lub on-line), którego celem będzie wypracowanie Manuala Kryzysowego.
Manual jest zbiorem procedur, opisanych w ścieżkach, do którego będę mogli sięgać przełożeni w sytuacji zdiagnozowania sytuacji kryzysowej.
Do zespołu roboczego rekomendujemy zaprosić przedstawicieli zespołu HR oraz menedżerów.
Zapytaj o szczegóły