Każda branża ma własną specyfikę, w której zaszyty jest również zestaw kluczowych kompetencji, bez których pracownicy nie byliby w stanie efektywnie wykonywać swoich codziennych obowiązków. Nie inaczej jest w przypadku pracy w branży automotive, która tylko w Polsce zatrudnia przeszło 200 tys. osób. To pracownicy zakładów produkcyjnych, ale przede wszystkim dystrybucji, sprzedaży i serwisu – obszarów, w których ogromne znaczenie ma także zarządzanie jakością w branży automotive. Jakie kompetencje pracownicy tej branży wskazują jako swoją mocną stronę, a których najbardziej im brakuje? Jakie są ich potrzeby, preferencje oraz oczekiwania w obszarze rozwoju i szkoleń dla branży automotive? Odpowiedzi na te pytania dostarczają wyniki badania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”, przeprowadzonego przez firmę szkoleniową Nowe Motywacje i Mobile Institute między innymi wśród pracowników branży automotive.
Co łączy ankietowanych pracowników branży motoryzacyjnej, którzy wzięli udział w badaniu? Nieco ponad połowa z nich to kobiety (51%), co jest pewnym zaskoczeniem w sektorze, który dotychczas uchodził za zdominowany przez mężczyzn. Aż 75% zatrudnionych nie ukończyło 45. roku życia, a najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 35–44 lata (40%). Połowa ankietowanych ma wykształcenie wyższe, co trzeci badany tylko średnie (ukończył liceum lub technikum). Najczęściej zajmują stanowiska związane ze sprzedażą, choć praca w branży automotive coraz częściej obejmuje też nowe specjalizacje, takie jak zarządzanie jakością w branży automotive. Wysokość wynagrodzenia pozwala aż 73% z nich na postrzeganie swojej sytuacji materialnej jako dobrej. W branży automotive przeważają single (47%), którzy postrzegają siebie jako pracowników proaktywnych i otwartych na innowacyjne rozwiązania. Przeszło połowa w życiu ceni sobie ekskluzywność – dla 40% prestiż jest najbliższym słowem. Czy tak charakterystyczna grupa ma również wyjątkowe potrzeby w zakresie szkoleń dla branży automotive?
Do mocnych stron zatrudnionych w branży motoryzacyjnej bez wątpienia należą:
Kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów jest atutem zaledwie 2% pracowników. Kompetencje, których najbardziej im brakuje to:
Za najbardziej interesujące zagadnienia pracownicy branży automotive uznają te związane z:
Najmniej popularne kompetencje miękkie w motoryzacji to przywództwo oraz praca zespołowa. W kontekście takiej charakterystyki, szkolenia dla branży automotive z zakresu współpracy czy przywództwa mogą okazać się kluczowe dla budowania zespołowej kultury pracy.
Wygląda więc na to, że zatrudnieni w branży automotive, często na dość niezależnych stanowiskach, w swojej codziennej pracy koncentrują się raczej na budowaniu dobrych relacji z klientami aniżeli współpracownikami. Najbardziej przydatne w tym sektorze kompetencje miękkie związane są przede wszystkim z samodzielną finalizacją sprzedaży. Praca w branży automotive opiera się często na indywidualnym podejściu do zadań i odpowiedzialności, zwłaszcza w takich obszarach jak zarządzanie jakością w branży automotive, gdzie precyzja i samodzielność odgrywają szczególną rolę. Najskuteczniejszych pracowników branży automotive wyróżniają więc takie umiejętności jak: komunikacja interpersonalna, negocjacje czy też zarządzanie czasem i stresem. Znaczną część ankietowanych można określić mianem indywidualistów, którzy sukcesy zawodowe odnoszą w pojedynkę. I choć mają świadomość luk kompetencyjnych w zakresie kooperacji, zdają się niestety bagatelizować ich znaczenie.
Dlatego tak istotne jest, by projektowanie ścieżek rozwoju pracowników powierzyć profesjonalistom. Liderzy branży motoryzacyjnej coraz częściej otwierają więc własne akademie, których zadaniem jest wdrażanie kompleksowych programów rozwojowych, dopasowanych zarówno do potrzeb organizacji, jak i indywidualnych preferencji zatrudnionych.
Budujemy ścieżki kwalifikacyjne dla poszczególnych specjalizacji, by zapewniać pracownikom odpowiednie kompetencje i wesprzeć w zdobywaniu wiedzy i umiejętności potrzebnych w tak szybko zmieniającym się świecie. Dodatkowo oferujemy szereg działań pomagających w poznaniu nowych obszarów, budowaniu ścieżek kariery, sprawdzaniu swojego poziomu kompetencji. Wierzę, że szkolenia mogą być bardzo motywującym elementem dla pracowników, ale trzeba zadbać o budowanie motywacji do uczestniczenia w nich. I to jest chyba najtrudniejsze – budowanie kultury ciągłego doskonalenia się – mówi Monika Zamojska, Dyrektorka Akademii Szkoleń Training Academy w Volkswagen Group Polska.
Pracownicy branży motoryzacyjnej preferują formy mieszane (31%) oraz wideo, takie jak filmy lub seriale szkoleniowe (27%). Najmniej atrakcyjny jest dla nich webinar, który wskazało zaledwie 12%. Ponad 60% ankietowanych zatrudnionych w automotive chciałoby uczestniczyć w zdalnych formach rozwojowych, najchętniej z biura (35%) lub własnego domu (26%). Ważne, by szkolenie odbywało się w godzinach pracy, choć raczej po południu (40%) niż rano (23%). W przypadku takich stanowisk jak sprzedaż, serwis czy zarządzanie jakością w branży automotive, elastyczne godziny i forma przekazu mają kluczowe znaczenie dla efektywności.
Zdaniem pracowników najbardziej efektywną metodą podnoszenia kompetencji zawodowych jest udział w wydarzeniach o charakterze cyklicznym. Szkolenia dla branży automotive powinny więc być projektowane z myślą o regularności i praktycznym zastosowaniu wiedzy. Prowadzący szkolenie musi wyróżniać się bogatym doświadczeniem i wiedzą branżową, a zakres szkolenia obejmować zagadnienia praktyczne – szczególnie istotne w kontekście codziennych obowiązków, jakie wiąże ze sobą praca w branży automotive.
Jaka jest zatem najlepsza forma rozwojowa, „szyta na miarę” zatrudnionych w automotive? Według ankietowanych to forma wideo (42%), która potrafiłaby przekazać dużą dawkę wiedzy na konkretny temat (60%). Wobec tego najkorzystniejszym rozwiązaniem dla branży motoryzacyjnej wydają się być wideoszkolenia lub wieloodcinkowe seriale szkoleniowe komponowane w kompleksowe kursy.
Każdą transformację technologiczną poprzedzają zmiany światopoglądowe społeczeństwa. Dzisiejszy rozwój pojazdów napędzanych elektrycznie, a w przyszłości także autonomicznych napędzanych ze źródeł alternatywnych, wiąże się ze wzrostem świadomości o szkodliwości oddziaływania konwencjonalnego transportu na środowisko naturalne. Praca w branży automotive coraz częściej oznacza konieczność poruszania się w obszarach związanych z ekologią, innowacjami i zmianą podejścia do mobilności.
Obecnie wiedzę na temat innowacji w zakresie elektromobilności upowszechniają głównie czołowi producenci samochodów, próbując wykreować nowy trend zakupowy. To na nich spoczywa ciężar przekonania potencjalnych nabywców do pojazdów, które – choć ekologiczne i relatywnie tanie w użytkowaniu – są dużo droższe w zakupie. Pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż muszą być więc przygotowani merytorycznie, także w zakresie „dobrej” energii i zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście coraz większe znaczenie zyskują szkolenia dla branży automotive, szczególnie te, które uwzględniają zagadnienia związane z transformacją energetyczną i nowymi standardami jakości. Dotyczy to również obszaru, jakim jest zarządzanie jakością w branży automotive, który staje się kluczowy w zapewnianiu zgodności z rosnącymi wymaganiami środowiskowymi i technologicznymi.
Polski rynek motoryzacyjny, podobnie jak pozostałe rynki na świecie, mierzy się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. Analitycy przekonują, że silnym i nieodwracalnym trendem w branży automotive jest, i będzie, wzrost popularności pojazdów zasilanych elektrycznie oraz alternatywnymi źródłami energii, a w przyszłości także pojawienie się na rynku pojazdów autonomicznych. I choć wiodący producenci prześcigają się w prezentowaniu nowych innowacyjnych modeli, to wciąż brakuje kampanii skutecznie uświadamiających nabywców o korzyściach płynących z użytkowania samochodów wykorzystujących „zieloną” energię. Pracownicy zespołów sprzedażowych i serwisowych muszą niezwłocznie pozyskać odpowiednią wiedzę o technologiach, które stały się katalizatorem zmian zachodzących w globalnej branży motoryzacyjnej. W programach rozwojowych dedykowanych automotive, poza kluczowymi kompetencjami miękkimi, nie powinno zabraknąć specjalistycznej wiedzy na temat procesu produkcji aut przyszłości. Tylko tak przygotowani pracownicy branży będą potrafili w pełni wykorzystać szanse i odpowiedzieć na wyzwania współczesnego świata motoryzacji – mówi Dawid Stanik, dyrektor programowy zespół moto, w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.
Oczywiście nie należy zapominać, że zdecydowaną większość nowych samochodów w kraju nabywają klienci biznesowi. Zespoły odpowiedzialne za pracę w branży automotive, zwłaszcza w obszarze sprzedaży, powinny być zatem przygotowane do zaprezentowania potencjalnym nabywcom pełnego spektrum korzyści – w tym również wizerunkowych – oraz wymiernych oszczędności płynących z użytkowania pojazdów elektrycznych w celach służbowych. Specjalistyczna wiedza dziedzinowa musi iść w parze z przynajmniej kilkoma kluczowymi w tej branży kompetencjami miękkimi, takimi jak: obsługa klienta, negocjacje oraz zarządzanie czasem, komfortem i stresem. Warto, by zatrudnieni rozwijali je poprzez odpowiednio dobrane szkolenia dla branży automotive, zwłaszcza w formacie wideo, który cieszy się największym zainteresowaniem. Doświadczone, wykwalifikowane zespoły, które łączą znajomość nowoczesnych technologii z umiejętnością pracy z wymagającym klientem, mają szansę realnie wpływać nie tylko na wyniki sprzedaży, ale także na zarządzanie jakością w branży automotive, wspierając przy tym proekologiczną transformację flot firmowych.
W branży motoryzacyjnej kluczowe są zarówno umiejętności techniczne, jak i kompetencje miękkie. Pracownicy powinni znać nowe technologie, rozumieć zasady elektromobilności i systemów pokładowych. Równie ważne są: obsługa klienta, negocjacje, zarządzanie stresem i efektywna komunikacja
Branża automotive obejmuje projektowanie, produkcję, sprzedaż oraz serwisowanie pojazdów. Zajmuje się także wdrażaniem innowacji technologicznych, takich jak napędy elektryczne i systemy autonomiczne. Automotive to również logistyka, części zamienne i zarządzanie flotami firmowymi.
System zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej to zestaw procedur i norm (np. IATF 16949), które zapewniają zgodność produktów i procesów z wysokimi standardami. Jego celem jest eliminacja błędów, poprawa efektywności oraz bezpieczeństwa pojazdów i usług motoryzacyjnych.
***
Badanie „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?” zostało zrealizowane na przełomie roku 2021/2022 roku przez Mobile Institute z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) – responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach oraz w wysyłce mailowej. W badaniu wykorzystany został system ankietowy opinie.mobi oraz widgety instapps.io. Badanie przeprowadzono na dwóch grupach respondentów w wieku 18+:
W badaniu udział wzięło 2275 respondentów, Pod uwagę wzięte zostały tylko kompletnie wypełnione ankiety. W badanej grupie kobiety stanowiły 47%, mężczyźni 51%, a 2% osób określiło swoją płeć jako inne. Respondenci byli w wieku od 18 do powyżej 54 lat, z czego największy udział stanowili pracownicy między 25 a 44 rokiem życia, łącznie 73% ankietowanych.