JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z OSOBAMI O TRUDNYM CHARAKTERZE?

Udostępnij
przez JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z OSOBAMI O TRUDNYM CHARAKTERZE? Praca

Każdy spotyka w swojej pracy osoby, z którymi trudno się współpracuje. Niekiedy mają wybuchowy charakter, w innych przypadkach nie możecie znaleźć wspólnego języka, jednak niezależnie od podłoża problemu, efekt jest taki sam – projekt stoi w miejscu.

Niestety, nie da się ominąć takich osób. Co więcej – nie powinno się tego robić. Często są to wręcz wybitne jednostki i jeżeli tylko znajdziecie wspólną płaszczyznę, wasza praca może być bardzo owocna. Dlatego czasem warto dołożyć wszelkich starać, by się porozumieć. Jak to osiągnąć?


Oto “przepis” krok po kroku.

Zdobądź ich uwagę

Wiele czynności, również w pracy, wykonujemy w ciągu dnia automatycznie. Przeglądamy maile, wykonujemy standardowe, rutynowe zadania, bezrefleksyjnie sięgamy po telefon.  Zapewne zdarza ci się, że coś wymknie się wtedy twojej uwadze. To dosyć częste, prawda?

A teraz odwróć sytuację i pomyśl, czy przypadkiem twój komunikat nie ginie gdzieś w codziennym rutynowym szumie. Często gdy chcemy zwrócić komuś uwagę, lub coś wyegzekwować, próbujemy zrobić to w delikatny sposób. Top nie podziała, zwłaszcza, gdy pracujesz z “trudną” osobą.

Zwróć komunikat bezpośrednio do współpracownika i niezależnie, jaką drogą to robisz – osobiście czy za pomocą poczty elektronicznej, poczekaj na odpowiedź. Jeżeli jej nie uzyskasz, powtarzaj wiadomość do skutku.

Praktyka, a nie teoria

Kiedy zdobędziesz już uwagę, możesz przejść do przekazywania informacji. Okazuje się jednak, że mówienie ludziom, co mają zrobić, często nie daje oczekiwanych skutków. O wiele lepiej jest to po prostu pokazać.

Dzieje się tak, ponieważ wydawanie poleceń, zwłaszcza w kontakcie z osobami o trudnym charakterze, niejednokrotnie wywołuje z drugiej strony opór. Dawanie przykładu to podejście o wiele lepsze, nie zakłada bowiem z góry, że jesteście w relacji, gdzie twój współpracownik jest podwładnym. Nawet jeżeli tak jest, o wiele łatwiej będzie wyegzekwować polecenie, jeżeli zbudujesz poczucie partnerstwa.

Liczy się zaangażowanie emocjonalne

Pomimo oznakowanych miejsc parkingowych dla inwalidów, inni kierowcy i tak zostawiają tam swoje samochody. Nie odstraszają ich nawet wysokie kary pieniężne. Jeżeli jednak przy znaku zmieści sie wizerunek osoby na wózku inwalidzkim, skuteczność zakazu od razu wzrasta. Dlaczego? Wszystko przez zaangażowanie emocjonalne.

Podobnie może być we współpracy z “trudnym” partnerem. Nie wydawaj mu suchych poleceń, ale wytłumacz, jakie są twoje cele, dlaczego zależy ci na ich realizacji w ten, a nie inny sposób i jak ważne jest dla ciebie ich osiągnięcie. Twojemu partnerowi będzie o wiele trudniej zignorować polecenie, gdy będzie wiedział, że jeżeli nie zostanie ono zrealizowane dotknie cię to personalnie.

Wyjaśniaj cele

Wyjaśnienie współpracownikom, dlaczego zależy ci na wykonaniu konkretnego zadania, jest bardzo proste i przynosi świetne rezultaty, a jednak na co dzień często o tym zapominamy. To duży błąd. Jeżeli postawisz przed kimś rutynowy problem bez wyjaśnienia, dlaczego w ogóle się nim zajmuje, bardzo szybko pojawi się nuda, a po niej zniechęcenie.
Wiedza o tym, że wykonuje się część większego projektu, który zmierza w konkretnym kierunku bardzo motywuje do pracy.

Dyskusja

Powiązane artykuły