Jak zachować się podczas prezentacji? Co zrobić ze swoją postawą? Jak wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie? Te i wiele innych pytań zadaje sobie wiele osób prezentując dane, występując publicznie czy też prowadząc spotkania zespołu.
“Sztuka prezentacji, czyli manipulowanie wywieranym wrażeniem, to proces polegający na kontrolowaniu sposobu, w jaki jest postrzegana jest osoba przez otoczenie”
Sukces zawodowy człowieka w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak go postrzegają i oceniają inni. Dlatego też każdy z nas stara się kontrolować wrażenie wywierane przez siebie i w pewnym stopniu nim kierować. Zazwyczaj sposób, w jaki prezentujemy się, jest w miarę prawdziwy, chociaż mamy tendencje do selekcjonowania prawdziwych informacji na swój temat. Na ogół, aby osiągnąć zamierzone efekty, staramy się przekazywać otoczeniu jak najlepszy wizerunek siebie i bardzo rzadko stosujemy tzw. autoprezentację negatywną.
Cechy profesjonalnej autoprezentacji
Zarówno odpowiedni wygląd, strój, jak i punktualność to pierwsze elementy decydujące o naszym dobrym wrażeniu podczas spotkań. Już w tym momencie, poprzez takie sygnały pokazujemy, jak można nas postrzegać i od nas samych zależy, czy to pozytywne wrażenie zostanie podtrzymane i rozbudowane.
Dowiedziono, że w największym stopniu na tzw. pierwsze wrażenie wpływa komunikacja niewerbalna. Postawa naszego ciała bardzo wiele mówi o nas i naszym stosunku do rozmówcy. Aby pozyskać sympatię odbiorcy pomocny może być naturalny uśmiech, ogólny pogodny wygląd czy też tułów lekko pochylony w stronę mówiącego.
Podczas autoprezentacji niewskazane są tzw. postawy zamknięte. Polegają one na krzyżowaniu kończyn górnych i dolnych. Do tego nadmierna i zbyt ekspresyjna gestykulacja, niespokojne wiercenie się na krześle czy niepanowanie nad mimiką mogą okazać się destruktywne.
Oznaką grzeczności, uwagi oraz szczerości jest zachowanie kontaktu wzrokowego. Poprzez taką postawę możemy zyskać przychylność rozmówcy, ponieważ osoby unikające kontaktu wzrokowego postrzegane są jako nieufne, niegodne zaufania, napięte i trudne we współpracy.
Warto pamiętać, że duże znaczenie ma również potakiwanie, gdyż wyraża to w sposób widoczny i zauważalny, że słuchacz jest zaangażowany w rozmowę. Potakiwanie może być werbalne (używanie krótkich 2 sformułowań typu „aha”, „naturalnie”) lub niewerbalne (poruszanie głową często z towarzyszącym tym ruchom akceptującym uśmiechem). Jeśli przez pierwsze parę minut udało się wywrzeć na rozmówcy oczekiwane dobre pierwsze wrażenie, to powinniśmy usilnie dążyć do tego, aby je utrzymać i utwierdzić rozmówcę w pozytywnej opinii.
Komunikowanie jako sztuka bycia zrozumiałym
- Bądź jasny – jeśli mówisz niezrozumiale, ludzie wyłączą się.
- Bądź prosty – skomplikowany język jedynie zniechęci audytorium.
- Bądź żywy – włóż życie w temat twojej prezentacji.
- Bądź naturalny – rozluźnij się, to i twoi słuchacze rozluźnią się i będą słuchać.
- Unikaj maniery językowej mogącej zniechęcić słuchaczy, np. połykania końcówek.
- Unikaj skrótów, chyba że wszyscy je znają lub najpierw je wytł
Kontakt z odbiorcami – podstawowe reguły
Patrz w oczy odbiorców, do których mówisz. W ten sposób nawiążesz z nimi kontakt i będziesz mógł obserwować ich reakcje. Brak takiego kontaktu odbierany jest jako ignorancja lub nieuczciwość.
Każda bariera (stół, krzesło, biurko) tworzy niekorzystny dystans miedzy Tobą a odbiorcami. Bliskość wzmacnia Twoje oddziaływanie, podwyższa poziom Twojej wiarygodności, skupia uwagę na Tobie i treściach, które przekazujesz.
- Nie obawiaj się poruszać.
Oczywiście, przez większą część czasu powinieneś być dobrze widoczny przez wszystkich, ale nie ma powodu, aby stale zajmować „centralną” pozycję, czy stać w miejscu. Możesz chodzić po sali, zbliżać się do poszczególnych siedzących osób, gestykulować.
- Zwracaj się do konkretnych ludzi.
Mówiąc do grupy nie mówisz do nikogo. Zrób wszystko, aby odbiorca był przekonany, że mówisz specjalnie do niego. Jeśli odpowiada na pytanie, zbliż się.
- Nie trać kontroli nad odbiorcami.
Bądź uważny na to, co dzieje się z grupą i poszczególnymi uczestnikami. Jeśli ktoś lub coś przeszkadza w prowadzeniu zajęć, zareaguj od razu. Zaproponuj rozwiązanie problemu lub poproś o pomysły na jego rozwiązanie.
- Nie wyróżniaj żadnej grupy odbiorców.
Faworyzowanie części grupy powoduje, że Twoje argumenty nie dotrą do pozostałych lub będą przez nich lekceważone.
Utrzymuj „falujące”, czyli zróżnicowane tempo. Stała prędkość mówienia i równy ton głosu usypia! Rób przerwy, gdy tylko zauważysz taką pot.
Zobacz również
WYPALENIE ZAWODOWE Wypalenie zawodowe definiuje się, jako jedną z możliwych...
Storytelling w marketingu pojawił się tak wcześnie, jak i sama...