Personal branding, to świadome i celowe działania, mające na celu kreowanie własnego wizerunku, czyli marki osobistej. Marka ta jest wszystkim tym, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pobliżu. Składają się na nią wyobrażenia, wypowiedzi i przekonania na Twój temat. Kreowanie silnej marki osobistej daje wiele korzyści – rozpoznawalność w branży, wizerunek eksperta, lepszą pozycję na rynku pracy i liczne kontakty biznesowe z pracodawcami, współpracownikami i klientami. Jak tworzyć pozytywny wizerunek, który zagwarantuje nam sukces?
- Diagnoza obecnej marki osobistej
Pierwszym krokiem w tworzeniu strategii personal brandingu zawsze powinna być diagnoza obecnej sytuacji. Sprawdź, co ludzie o Tobie myślą – wyszukaj informacje na swój temat w google, aby dowiedzieć się, na jakie treści trafisz. Może znajdziesz komentarze pod swoimi postami w social mediach, wypowiedzi współpracowników lub publikowane przez Ciebie treści. Postaraj się na tej podstawie spojrzeć na siebie z boku – jakich informacji dostarczasz innym i jaki obraz Ciebie z tego wynika? Warto również zapytać znajomych co o Tobie myślą lub skorzystać z usług profesjonalnego coacha biznesowego.
- Określ kim jesteś, co Cię wyróżnia i co masz do zaoferowania
Dobry employer branding zawsze opiera się o głęboką autoanalizę. Silna marka osobista budowana jest w oparciu o samowiedzę i diagnozę swoich mocnych stron, a także słabości. Zanim zaczniesz działać musisz więc dokładnie wiedzieć, co wyróżnia Cię na rynku, czemu Twoje usługi są wyjątkowe i dlaczego warto skorzystać właśnie z Twoich usług.
- Wyznacz cel budowania swojej marki
Wiesz już co myślą o Tobie inni i co chciałbyś, żeby myśleli. Teraz czas zastanowić się nad tym, czemu właściwie ma służyć Twoja marka. Określenie celu personal brandingu pozwoli Ci skuteczniej budować strategię.
- Wybierz kanały komunikacji
Kolejny krok to stworzenie odpowiednich kanałów komunikacji – obecnie królują media społecznościowe, które pozwalają docierać do szerokiego grona odbiorców i budować aktywną bazę użytkowników zainteresowanych Tobą i Twoimi treściami. Jednak profil na Facebooku to nie wszystko, profesjonalna strona internetowa, blog i aktywność na branżowych forach, a także poza internetem są równie istotne.
- Dziel się wiedzą i doświadczeniem
Podstawą wszystkich strategii personal branding jest tworzenie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie. Odbiorca Twoich treści musi wiedzieć, że znasz się na rzeczy i że może ufać Tobie
i Twojemu zdaniu. Dlatego tworzenie wartościowego contentu jest niezwykle istotne – publikuj na blogu, komentuj, dyskutuj i aktywnie dostarczaj odbiorcom ciekawych treści, a zyskasz ich szacunek i zaufanie.
- Bądź autentyczny
Granie kogoś, kim nie jesteś, na dłuższą metę jest nie tylko niezwykle męczące, ale i niebezpieczne dla Twojego wizerunku. Dlatego bądź sobą i uczyń atut ze swojej oryginalności. Bardzo istotna jest także spójność komunikatów w różnych kanałach. Jeśli publicznie głosisz pewne wartości, prywatnie również musisz za nimi podążać. Nie ma nic gorszego dla wizerunku niż złamanie własnych zasad, dlatego zarówno na swoim oficjalnym blogu, jak i na prywatnym koncie Facebookowym musisz być spójny.
- Zadbaj o formę
Nie mamy tu na myśli fizycznej formy, choć powszechnie wiadomo, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Mówimy o formie komunikatu – zależnie od używanych kanałów powinieneś dostosować do nich przekaz. Jeśli działasz na profesjonalnym forum branżowym, możesz sobie pozwolić na używanie żargonu, jednak w przypadku Facebooka czy bloga lepiej tego unikać – dzięki temu trafisz do szerszego grona. Nie ograniczaj się do jednej formy – stosuj filmy, infografiki i artykuły, aby urozmaicić przekaz. Zwróć uwagę na to, co interesuje Twoich odbiorców i pamiętaj, że o wiele ciekawsze od tego co robisz, jest to jak to robisz.
- Bądź aktywny
W internecie wszystko dzieje się bardzo szybko, natłok treści sprawia, że Twoje komunikaty mogą zaginąć wśród wielu innych publikacji. Dlatego, żeby się wybić, musisz produkować dużo contentu. Częstotliwość publikacji zależy od specyfiki kanału. Na Twitterze powinno się publikować nawet kilka razy dziennie, na Facebooku i LinkedInie przynajmniej kilka razy w tygodniu, a nowe treści na bloga warto wrzucać co tydzień. Większość treści możesz wykorzystać na wielu kanałach – promuj swoje posty blogowe w social media, twórz infografiki na podstawie artykułów lub tweetuj wybrane fragmenty swoich wypowiedzi.
- Bierz udział w branżowych wydarzeniach
Konferencje i spotkania networkingowe są doskonałą okazją na zaprezentowanie siebie i swojej marki twarzą w twarz. Dzięki temu przestaniesz być anonimowy, dotrzesz do ciekawych ludzi
i nawiążesz kontakty, które będą procentować w przyszłości. Biorąc udział w takich eventach warto zadbać o wizerunek zewnętrzny, przygotować wizytówki i popracować nad swoją mową ciała. Wiadomo przecież, że “jak Cię widzą, tak Cię piszą”, więc postaraj się, żeby widzieli Cię jak najlepiej.
- Stale monitoruj swój wizerunek
Pracę nad swoją marką osobistą zaczęliśmy od diagnozy obecnego wizerunku i tym też kończymy. Powinieneś stale monitorować informacje, które pojawiają się na Twój temat. Bądź na bieżąco z tym, co myślą o Tobie inni, a będziesz mógł szybko i skutecznie korygować swoją strategię employer brandingową i tworzyć dokładnie taki wizerunek, jaki chcesz.
Zobacz również
Personal branding, czyli jak budować swoją markę osobistą Żyjemy w...
Czyli czego potrzebuje organizacja, by wyprzedzić konkurentów? Problem niedoboru umiejętności wśród...
Ze względu na niespodziewany wybuch oraz zakres oddziaływania, pandemia wywarła...