Najcenniejszym zasobem w każdej organizacji są ludzie i ich wiedza i umiejętności, wynikające z wykształcenia i doświadczenia. To know how pozwala realizować coraz to nowe przedsięwzięcia. Gromadzenie i dzielenie się informacją nt. realizowany projektów, dobrych praktyk, które warto zastosować i błędów, których można uniknąć jest więc kluczową umiejętnością nowoczesnych organizacji. Projektowa zasada „korzystania z doświadczeń” mówi, że doświadczeniami zarządzamy przed projektem, w trakcie projektu i podczas jego kończenia.
- Przed projektem: Zanim zaczniesz projekt sprawdź, czy nie realizowano innych, podobnych przedsięwzięć. Tam na pewno pojawiły się doświadczenia, z których możesz skorzystać. Kierownik Projektu na wstępie projektu powinien więc skierować się do Biura Zarządzania Projektami (PMO) z prośbą o udostępnienie repozytoriów podobnych projektów i przekazanie kontaktów do osób je realizujących. Jeśli w organizacji nie ma powołanego Biura należy skierować się bezpośrednio do zarządzających poprzednimi projektami.
W ramach gromadzenia doświadczeń można skorzystać ze źródeł dostępnych w domenie publicznej (strony WWW, opracowania, książki) lub zaprosić do pomocy w definiowaniu i planowaniu projektu ekspertów zewnętrznych - W trakcie: jeśli sam realizujesz projekt zadbaj, aby inni mogli się czegoś nauczyć na Twoich doświadczeniach w ramach projektu lub w przyszłości. W prawidłowo zarządzanym projekcie dokumentacja projektowa jest gromadzona na bieżąco i jest cennym źródłem informacji przydatnych nie tylko w tym projekcie ale i innych realizowanych w organizacji. Doświadczenia na bieżąco są rejestrowane w Dzienniku Doświadczeń.
Przegląd nabytych doświadczeń jest nieodłącznym działaniem w trakcie przeglądu statusu projektu i raportowania okresowego. Natomiast jeśli zdarzy się coś ważnego co wymaga natychmiastowego przekazania do organizacji – np. problemy finansowe ważnego dostawcy – należy to zrobić w formie raportu nadzwyczajnego. Z tego doświadczenia będą mogły skorzystać inne działy organizacji lub inni kierownicy projektów. - Zamykanie projektu: przed ostatecznym zamknięciem projektu dokonaj ewaluacji projektu. Równie istotne jest przeprowadzenie Ewaluacji Projektu pod koniec projektu.
Ewaluacja projektu
Proces ewaluacji powinien obejmować:
- Analizę dokumentacji projektowej
- Rozmowę z kluczowymi interesariuszami projektu np:
- Władzami strategicznymi w projekcie
- Dostawcami
- Kierownikami lub liderami Zespołów
- Specjalistami
- Badanie ankietowe wśród osób zaangażowanych (krótka ankieta o tym co działało dobrze, co można poprawić)
- Zestawienie informacji w formie prezentacji (jest to przykład dobrej praktyki)
- Spotkanie zespołu – omówienie wniosków, w szczególności sukcesów (omówione szerzej poniżej).
- Zebranie wniosków w formie notatki poewaluacyjnej lub raportu końcowego projektu zawierającego raport doświadczeń i umieszczenie w repozytorium projektu przejmowanego na tym etapie przez Biuro Zarządzania Projektami lub jednostki merytoryczne.
Obecni
Spotkanie – prezentacja wniosków ewaluacyjnych
- Gospodarzem spotkania jest Kierownik Projektu
- W spotkaniu powinni uczestniczyć kluczowi interesariusze, w tym:
- Władze strategiczne – rekomendacja – w pełnym składzie, również osoby z nadzoru
- Dla ważniejszych projektów przedstawiciele Zarządu/Komitetu Inwestycyjnego/Rady Portfela
- Kierownicy Zespołów i kluczowi Specjaliści
- Przedstawiciele kluczowych dostawców
- Specjaliści z PMO
Agenda
Spotkanie powinno trwać od 1,5 h do 3 h
- Otwarcie, przedstawienie celów spotkania i uczestników
- Cele projektu – stopień realizacji, dobre praktyki i doświadczenia
- Harmonogram projektu i jego kamienie milowe
- Zespół projektowy, komunikacja i interesariusze projektu
- Zmiana i zarządzanie zmianą w projekcie
- Ryzyka projektowe
- Zalecenia następcze dla projektu
- Dyskusja, wnioski do rejestru doświadczeń dla przyszłych projektów
Przebieg spotkania:
- Spotkanie otwiera Sponsor/Właściciel Projektu. Dokonuje analizy celów projektu (plan vs. wykonanie). Wskazuje kluczowe kamienie milowe oraz ocenia (docenia) pracę zespołu, a także przedstawia główny cel spotkania – dokonanie ewaluacji i zgromadzenie dobrych praktyk, które mogą zostać wykorzystane w przyszłości.
- Kierownik Projektu dokonuje analizy szczegółowej projektu wg. punktów agendy.
- Dyskusja i podsumowanie przez wszystkich uczestników.
Po spotkaniu
Zamknięciem procesu ewaluacji jest notatka, która podsumowuje i zbiera dobre praktyki merytoryczne i metodyczne.
Notatkę sporządza wsparcie Kierownika Projektu np. Specjalista z PMO lub Kierownik Projektu. Notatka wraz z prezentacją dot. ewaluacji powinna zostać umieszczona w repozytorium danego projektu i służyć rozwojowi metodyki oraz przekazaniu doświadczeń dla organizacji oraz następnych projektów.
Dobre praktyki
- Poinformowanie interesariuszy nt. celu i sposobu przeprowadzenia ewaluacji, tak aby zapewnić sprawną, szczerą i celową informacją.
- Wykonanie wstępnej analizy dokumentacji projektowej i metod zarządzania projektem przez kierownika projektu w sposób usystematyzowany w oparciu o pytania z listy kontrolnej. Dla każdego z pytań kierownik projektu powinien odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy dany element występował w projekcie?
- Jeśli tak to czy był stosowany właściwie?
- Jeśli nie czy rezygnacja była właściwą decyzją i jakie przyniosła skutki?
- Czy stosowanie danego elementu było pomocny w utrzymaniu kontroli nad parametrami projektu takim jak czas, budżet, zakres, jakość, korzyści i ryzyko?
Zobacz również
Projekty Badawczo Rozwojowe realizuje dzisiaj każda firma, która chce się...
Kompetencje, które pozwolą zachować miejsca pracy Czwarta rewolucja przemysłowa staje...
Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać zespołem projektowym! Praktyczny poradnik pełen...