Każdego dnia podejmujemy wiele różnych decyzji. Niektóre drobne, osobiste – gdzie zrobię zakupy, jaki film obejrzę, co będę robił z dzieckiem, niektóre zawodowe – w jakiej kolejności będę realizował własne zadania, jak porozmawiam z ważnym Klientem, niektóre o zasadniczym dla nas znaczeniu – czy zdecydować się na zmianę pracy, kupić dom, podjąć strategiczną współpracę z partnerem biznesowym…
Z tej perspektywy, kluczowe stają się pytania o to, w jaki sposób, czym się kierujemy w procesie podejmowania decyzji, co i kto ma na nie wpływ, na ile jesteśmy świadomi tych oddziaływań, na ile wreszcie decyzje, które podejmujemy są racjonalne, a na ile emocjonalne lub obciążone określonym błędem poznawczym.
O ile trafione decyzje umacniają nas w przekonaniu co do naszych analitycznych zdolności, to decyzje błędne prowokują i inspirują do dokładnego przyjrzenia się mechanizmom decyzyjnym. Kiedy analizujemy konkretne sytuacje i decyzje, dochodzimy do wniosku, że czegoś nie wiedzieliśmy, brakowało nam pewnych informacji, ktoś nam źle doradził, inaczej to sobie wyobrażaliśmy, baliśmy się że coś stracimy, myśleliśmy, że to jest okazja itd. itp. Jednym zdaniem zachowaliśmy się w sposób nieracjonalny. Przy czym nieracjonalna decyzja nie zawsze oznacza decyzję błędną. I to jest właśnie główny obszar jaki bada i analizuje Ekonomia Behawioralna.
Jak każda nauka stawia określone pytania i problemy.
Te najważniejsze pytania to:
Główne założenia Ekonomii behawioralnej
Klasyczna ekonomia zachowania ludzi rozpatruje z perspektywy racjonalnej, co oznacza, że w procesie podejmowania decyzji:
Ekonomia behawioralna poprzez serie zweryfikowanych eksperymentów, a także poprzez włączenie w obszar swoich badań wielu koncepcji psychologicznych i socjologicznych, proces podejmowania decyzji rozpatruje z dwóch perspektyw, a właściwie rzecz ujmując z perspektywy dwóch systemów myślenia jakimi się posługujemy:
Mimo, że mamy tendencję do utożsamiania się z systemem 2, to system 1 jest tym, który decyduje o naszych decyzjach i wyborach. Niektórzy przedstawiciele związani z Ekonomią behawioralną nie wartościują podjętych decyzji w oparciu o system 1, inni wprost uważają, że takie decyzje muszą być gorsze. Ale, co stanowi drugi główny nurt tej nauki nasza irracjonalność to nie jest nieskończony zbiór zachowań. Jest systematyczna i przewidywalna. To opisane i poparte badaniami powszechne mechanizmy i tendencje występujące w procesie podejmowania decyzji.
Do najważniejszych i najlepiej opisanych mechanizmów należą:
Z kolei najbardziej znane psychologiczne tendencje w procesie decyzyjnym to:
Praktyczne wykorzystanie Ekonomii Behawioralnej
Te irracjonalne schematy, powszechność i systematyczność ich występowania otwierają możliwości praktycznego wykorzystania określonych reguł w biznesowych relacjach Firma – Klient. Dają możliwość projektowania ścieżek wyboru określonych usług, produktów, wariantów czy dodatków. To tzw. „architektura wyboru”, co oznacza kierowanie Klienta w stronę podjęcia decyzji najbardziej optymalnej z perspektywy Firmy.
Przewidywalne tendencje są wykorzystywane we wszelkich formach komunikacji z Klientem:
Obecnie coraz więcej firm i organizacji zaczyna tworzyć wyspecjalizowane działy zajmujące się praktycznymi możliwościami wykorzystania wyników badań Ekonomii Behawioralnej w określonej branży oraz w odniesieniu do określonych Klientów. Zresztą takie działy powstają nie tylko w biznesie. Swego czasu specjalne grupy wokół własnych rządów powołali Barack Obama i Dawid Cameron.
Niewątpliwie stosowanie określonych reguł wzbogaca formy oddziaływania na wybrane grupy odbiorców (Klientów) przez co znajduje się w naszej ofercie szkoleniowej.
Zarzuty wobec Ekonomii Behawioralnej
Mimo, że Ekonomia Behawioralna zyskała silny i poważny status nie brakuje jej przeciwników. Ich główne zarzuty dotyczą samych eksperymentów ich konstrukcji i wybiórczości .Dowodzą, że zachowania w ten sposób zaobserwowane, oparte są na niewielkich danych i w praktyce nie mają odniesienia do rzeczywistej sytuacji rynkowej. Ponadto zarzucają zbyt swobodne odniesienia do klasycznej ekonomii oraz podkreślają, że wyniki eksperymentów nie wyjaśniają zachowań całych społeczeństw.
Wybrani przedstawiciele i literatura:
Daniel Kahnemann – autor bardzo popularnej książki „Pułapki myślenia”, laureat (wraz z Vernonem L. Smithem) Nagrody Nobla z dziedziny Ekonomii za zastosowanie narzędzi z psychologii w badaniach ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii perspektywy.
Richard H. Thaler – autor napisanej wraz z Cassem Sunsteinem książki: „Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia”
Dan Ariely: „Potęga Irracjonalności”
Hermann Simon: „Pricing Man. Jak zarządzanie ceną może odmienić biznes?”
Enrico Trevisan: „Jak zrozumieć Klienta i na tym zarobić?”