Kiedyś liczyła się wyłącznie fachowa wiedza, wykształcenie oraz doświadczenie w danej branży. Dziś jednak taką samą, o i ile nie większą wagę, przykłada się także do tak zwanych kompetencji miękkich i umiejętności interpersonalnych. Sprawdźmy, o czym dokładnie mowa w praktyce i czy rzeczywiście warto byłoby rozwijać się w tym zakresie, na przykład poprzez udział w dedykowanych szkoleniach, czytanie poradnikowych książek, czy też inne sposoby pogłębiania swojej świadomości na ten temat?
Nasz świat się zmienia, zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej. Dziś nie wystarczy coś wiedzieć, należy także umieć tę wiedzę przekazać, wykorzystać w praktyce, a ponadto mieć odpowiednie podejście, empatię, potrafić pracować z innymi ludźmi, w najróżniejszych warunkach, przystosowywać się, rozwijać i iść z duchem czasu. Szacuje się, że już w 2030 roku w większości zawodów i miejsc pracy to właśnie kompetencje miękkie, a nie twarde (czyli typowe, łatwo mierzalne umiejętności specjalistyczne z danej dziedziny) będą miały kluczowe znaczenie i okażą się na wagę złota. Kompetencji miękkich na pierwszy rzut oka nie widać. Nie da się ich udokumentować poprzez stopnie naukowe, czy wyniki na maturze. Można jednak zdecydować się na przydatne szkolenia z kompetencji miękkich, co w dzisiejszych czasach, w świetle panujących trendów zdecydowanie może okazać się dobrym pomysłem, sposobem na rozwój swojej kariery i lepsze odnalezieniu się na rynku pracy.
Każdy z nas może nauczyć się pewnych kompetencji miękkich, które przydadzą mu się w życiu zawodowym. Mowa tutaj przede wszystkim o inteligencji emocjonalnej – umiejętności rozpoznawania własnych oraz cudzych stanów emocjonalnych, radzenia sobie i panowania nad emocjami nawet w obliczu silnego stresu, czy pracy pod presją czasu, łagodzenia sytuacji konfliktowych, podchodzenia do innych współpracowników bądź podwładnych w sposób empatyczny, dojrzały i otwarty. Niezwykle cenna jest zdolność poprawnej komunikacji, życzliwość, odpowiednia integracja z innymi ludźmi, praca zespołowa, a także umiejętność organizacji własnej pracy, planowania obowiązków, ustalania priorytetów, ważności i kolejności zadań do wykonania. Kompetencje miękkie to tak naprawdę szeroko pojęte umiejętności społeczne, wśród których warto wymienić również zdolność przyznawania się do własnych błędów, czy też proszenia o pomoc, co jeszcze w pokoleniach naszych rodziców, czy dziadków, było często nie do pomyślenia.
Dzisiejsze realia wprowadzają wiele zmian do świata zawodowego. Dziś praca nie wygląda już tak jak wyglądała kiedyś – zamiast spędzać sztywne 8h za biurkiem, często decydujemy się na zadaniowy tryb pracy, model hybrydowy bądź pracę wyłącznie z domu. Umiejętności miękkie to zatem także zdolność zachowania życiowego work-life balance, łączenia życia prywatnego wraz z karierą. Niezwykle cenne jest w tym aspekcie odpowiednie zarządzanie czasem, rozwój duchowy oraz osobisty, umiejętność wyciszania i relaksowania się. Dziś na szczęście zaczynamy dostrzegać jak ważny jest również odpoczynek i rozumieć fakt, że wypoczęty pracownik ma o wiele większą motywację do pracy, co przekłada się na uzyskiwane wyniki i że nadmierny pracoholizm oraz praca ponad siły tak naprawę nikomu ani niczemu nie służy.
Niestety w naszym społeczeństwie poziom inteligencji emocjonalnej nie jest zbyt wysoki. Nic w tym dziwnego, skoro od zawsze, na przykład w szkolnictwie był stawiany nacisk wyłącznie na poziom IQ natomiast o IE nie mówiło się praktycznie wcale. Na szczęście możemy (a nawet powinniśmy) jednak nadrabiać ewentualne braki i doszkalać się na własną rękę. W jaki sposób można pracować nad rozwijaniem swoich umiejętności soft skills? Mamy na tym polu cały szereg ciekawych możliwości. Bez większych problemów znajdziemy obecnie interesujące szkolenia i warsztaty na ten temat, zarówno w opcji stacjonarnej, jak i online. Możemy oczywiście także zaopatrzyć się w wartościowe treści i pozycje, które przybliżą nam tą tematykę i pozwolą przeanalizować własne braki w tym zakresie. Ciekawą opcją może być także skorzystanie z usług coacha lub mentora – osoby, która pomoże nam poznać swoje mocne oraz słabe strony i pracować w tych obszarach, które tego wymagają, oferując swoje profesjonalne wsparcie, wiedzę oraz doświadczenie. Częstym problemem wśród pracowników jest na przykład duża trudność podczas publicznych wystąpień – warto wiedzieć, że stres z tym związany przy odrobinie dobrych chęci i nabywania wprawy można przezwyciężyć. Niezwykle cenny jest zarówno rozwój komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej – umiejętność kontrolowania i rozpoznawania mimiki, czy gestykulacji, przyjmowania odpowiedniej postawy ciała adekwatnie do danej sytuacji.
Praca nad rozwojem umiejętności miękkich jest szczególnie cenna dla osób, które mają pod sobą zespół pracowników – szefów, managerów, team leaderów, przełożonych. Budowanie relacji opartych nie na strachu i bezwzględnym autorytecie, ale na wzajemnym szacunku, zaufaniu, empatii i zrozumieniu to klucz do zgromadzenia wokół siebie lojalnych podwładnych. Ogromne znaczenie ma tutaj także umiejętność dawania odpowiedniego feedbacku, czyli informacji zwrotnej, doceniania i motywowania pracowników. Na koniec warto wspomnieć o potrzebie tolerancji i wzajemnego szacunku, poszanowania czyjejś odmienności, zwłaszcza, że coraz częściej mamy kontakty zawodowe z osobami o różnej narodowości, pochodzącymi z różnych kultur, posiadającymi różne, często odmienne do naszych poglądy oraz przekonania.