Jakie praktyczne wskazówki daje nam neuronauka?

Mózg w działaniu – model SCARF Davida Rocka

Pojawia się coraz więcej publikacji i nośnych tytułów dotyczących wyników badań i wniosków z analizy procesów zachodzących w mózgu. Możliwość obserwowania jego działania „na żywo” pozwala potwierdzić lub zaprzeczyć wcześniejszym teoriom budowanym na bazie obserwacji behawioralnej. Ale przede wszystkim dostarcza nam nowych informacji, które staramy się skrupulatnie wykorzystać w różnych dziedzinach życia osobistego i zawodowego.

Zastosowanie neuronauki w biznesie

Pracując w biznesie i z biznesem poszukuję elementów, które przekładają się na rzeczywiste, praktyczne wiadomości przydatne w pracy menadżerów i właścicieli firm, przekładających się na lepsze funkcjonowanie, efektywniejsze rozwiązania i skuteczne działania.

Jednym z takich elementów jest model proponowany przez Davida Rocka (badania zwieńczone książką: Twój mózg w działaniu, wyd. Rebis, 2008).

Model SCARF – pięć kluczowych czynników

David Rock proponuje model, który nazywa mapą monitorowania otoczenia i jego wpływu społecznego. Chodzi o to, w jaki sposób odbieramy otoczenie i działania innych osób, kwalifikując je w aspekcie bezpiecznych lub stwarzających zagrożenie. A następnie, jak kwalifikacja ta wpływa na nasze działanie i funkcjonowanie.

David Rock udowadnia, że w długofalowej perspektywie efektywność i zaangażowanie pracowników opiera się na pięciu aspektach ich funkcjonowania w organizacji, zespole, a przede wszystkim w relacji z szefem. Są to:

  • Status

  • Pewność (Certainty)

  • Autonomia

  • Przynależność (Relatedness)

  • Sprawiedliwość (Fairness)

W skrócie to model SCARF (z angielskiego: status, certainty, autonomy, relatedness, fairness).

Gdy menadżer swoimi działaniami obniża status swoich ludzi, ogranicza ich, kreuje obawy i podnosi poziom stresu, obniża ich efektywność, zaangażowanie i przyspiesza wypalenie zawodowe.

Świadome oddziaływania lidera we wskazanych przez Rocka obszarach może budować zaufanie i poczucie bezpieczeństwa pracownika, wzmacniając tym samym jego motywację, zaangażowanie i skuteczność. A to realnie przekłada się na wynik biznesowy.

Świadomość potrzeb i różnic rozmówców, a także własnych preferencji w pięciu opisanych w modelu SCARF obszarach pozwala zmienić, dopasować słowa i zachowania, aby miały bardziej pozytywny i długotrwały wpływ.

Trzy filary modelu SCARF

Model Davida Rocka oraz rekomendacje dla menadżerów zbudowane są na trzech filarach popartych wynikami badań neuronaukowych:

1. Ból społeczny jest tak samo realny jak ból fizyczny

Ból społeczny, np. z tytułu odrzucenia lub wykluczenia, jest tak samo realny i silny jak ból fizyczny (badania neurobiologów N. Eisenberger, M. Liberman 2012). Oznacza to, że nagana czy wykluczenie „boli” tak samo jak skaleczone kolano.

Naukowcy potwierdzili, że w obu przypadkach sygnał jest jednakowo silny oraz jednoznaczny: uwaga, niebezpieczeństwo!
Ból fizyczny ostrzega nas przed zagrożeniem życia, natomiast ból społeczny uświadamia, że coś jest nie w porządku z relacjami wokół nas.

2. Mózg skanuje otoczenie 5 razy na sekundę

Mózg nieustannie skanuje otoczenie, szukając zagrożeń, przed którymi ma nas chronić.

Zdolność podejmowania decyzji, współpraca z innymi, efektywne rozwiązywanie problemów i realizacja zadań są ograniczone, a wręcz niemożliwe w sytuacji długotrwałego i wysokiego poczucia zagrożenia. Natomiast zwiększają się w warunkach poczucia dobrostanu.

Należy pamiętać, że jesteśmy różni i mamy odmienną tolerancję w zakresie poczucia stanu zagrożenia lub nagrody.

W psychologii wyróżnia się dwa główne motywy działania:

  • Dążenie – ukierunkowane na rozwój, wzrost i wyzwania,

  • Unikanie – koncentrujące się na zachowaniu status quo i unikaniu ryzyk (m.in. badania Elliot, 2006, 2008).

Każdy człowiek podejmując działanie, kieruje się więc innym motywatorem, który decyduje o sposobach realizowania celów i tym, co postrzega jako dobrostan.

3. Reakcja na zagrożenie jest silniejsza niż na nagrodę

Stojąc w obliczu zagrożenia reagujemy dużo szybciej i silniej.

Pod presją i w obliczu realizacji celów biznesowych łatwo przesadzić z poziomem zagrożenia (zwłaszcza w aspekcie indywidualnego postrzegania go przez pracowników), a znacznie trudniej z nagradzaniem.

Długotrwały stan zagrożenia, wspierany brakiem regeneracji, prowadzi nieuchronnie do spadku efektywności. Trudniej też odbudować „siły” do dalszych działań (m.in. badania R. Baumaister, 2010).

Zastosowanie modelu SCARF w praktyce lidera

Opisane powyżej obszary funkcjonowania człowieka stały się dla Davida Rocka podstawą do skonstruowania modelu opisującego postrzeganie przez pracownika przestrzeni społecznej i swojego w niej miejsca.

Świadomość tych aspektów pozwala liderom na zaobserwowanie sposobów swojego działania – w kontekście sprawdzenia, w jakim stopniu niwelują lub wzmacniają obawy rozmówców, wpływając na ich stan nagrody lub zagrożenia.

Nie ma znaczenia to, na ile oni sami je rozumieją czy sobie uświadamiają. Świadomość potrzeb i różnic rozmówców, a także własnych preferencji w pięciu opisanych w modelu SCARF obszarach pozwala zmienić, dopasować słowa i zachowania, aby miały bardziej pozytywny i długotrwały wpływ.

 
 

Każdy z tych obszarów to pole do działań menadżerskich.

Na ten moment, będąc liderem, bazując na filarach modelu SCARF, warto odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. Jak czuję się w swojej organizacji? W jaki sposób jestem angażowany przez swojego szefa?
    Jak oceniłbym poziom swojego „stanu dobrostanu” oraz „poczucia zagrożenia”?
  2. Czy już dzisiaj, jako lider, dostrzegam w swoich zachowaniach menadżerskich przejawy wzmacniania lub niwelowania zagrożenia u swoich ludzi? Jakie? W jakich sytuacjach?
  3. W jaki sposób buduję długotrwale „stan dobrostanu” wzmacniając efektywność i zaangażowanie swoich pracowników?

————————————————————————————————————————————-

Realizując zadania i plany biznesowe szukamy wskazówek: jak być prawdziwym przywódcą? Wciąż wielu menadżerów buduje swój autorytet wzmacniając obawy i strach pracowników. Między innymi przytoczone powyżej, najnowsze badania analizujące działanie ludzkiego mózgu pokazują, że to strategia krótkoterminowa. Tymczasem, jeżeli zależy nam na osiąganiu sukcesów dzisiaj, ale również w perspektywie kolejnych lat, to musimy zauważyć, że motywowanie oparte na zastraszaniu i poganianiu minęło. Przyszłość to świadomi przywódcy, kultura organizacyjna wspierająca „stan dobrostanu” i efektywność budowana codziennością, zamiast „tygrysimi skokami”.

Poszukując odpowiedzi na pytanie: jak być prawdziwym przywódcą? zapraszam do kolejnych artykułów, w których przybliżymy rozumienie oraz pokażemy możliwości wpływu liderów we wszystkich obszarach modelu SCARF.

Wskazówki do działania – bazując na założeniach modelu SCARF :

Pamiętaj!

Poczucie, że coś wnosimy do organizacji, poczucie więzi z zespołem oraz cenienie osobistej więzi z menadżerem zespołu to trzy podstawowe czynniki zaangażowania. Badania pokazują, że najczęściej LUDZIE ROZSTAJĄ SIĘ Z SZEFAMI, NIE Z FIRMĄ.

Literatura

  1. Twój mózg w działaniu: David Rock, Rebis, 2015
  2. NeuroLeadership jurnal: D.Rock and C.Cox: SCARF in 2012: updating the social neuroscience of collaborating with others
  3. Psychologia Społeczna: Anna Szabowska-Walaszczyk, Anna Maria Zawadzka: Dopasowanie na wymiarach potrzeb wzrostu i bezpieczeństwa a zaangażowanie w pracy, 2016 tom 11 1 (36) strona 20–33
  4. Mózg lidera: M. von Hecke, L. Callahan, B.Kolar, K. Paller, Co&Me publishing, Warszawa 2017

 

Zobacz również