Marka osobista w sprzedaży

Silna marka osobista istotna jest w wielu branżach, jednak szczególną rolę odgrywa w sprzedaży, której istotą jest zaufanie, to od niego zaczyna się każda transakcja. Ufać musimy nie tylko producentowi i samemu produktowi, ale również sprzedawcy, który oferuje nam konkretną rzecz czy usługę. Budowanie zaufania klientów, współpracowników i środowiska biznesowego jest istotą personal brandingu i każdy sprzedażowiec powinien starać się o zbudowanie silnej marki osobistej.

Rola personal brandingu w sprzedaży Personal branding jest planowym i przemyślanym procesem zarządzania własnym wizerunkiem i karierą. Jego rolą jest stworzenie pozytywnego obrazu Twojej osoby w oczach klientów, współpracowników i środowiska branżowego. Filarami silnej marki osobistej jest zaufanie oraz wizerunek eksperta i profesjonalisty. Odpowiedni personal brand jest szczególnie istotny tam, gdzie mamy bezpośredni kontakt z ludźmi – na stanowiskach menadżerskich, w branży HR i PR oraz w sprzedaży. Silna marka sprzedawcy często ma większe znaczenie niż marka samego produktu. Jeżeli ufamy sprzedawcy, wierzymy w jego kompetencje, profesjonalizm i dobrą wolę, ufamy również, że oferowany przez niego produkt spełni nasze oczekiwania. We współczesnym, przesyconym rozmaitymi produktami świecie, dużo częściej niż produkty kupujemy emocje, które z tym produktem kojarzymy. Właśnie dlatego sprzedawca z silną marką osobistą, którego pozytywnie kojarzymy, jest bardziej skuteczny.

Jak budować swoją markę w branży sprzedażowej? Silna marka osobista opiera się na trzech filarach: cesze szczególnej, autentyczności i przydatności. Cecha szczególna jest istotna, ponieważ chcemy wyróżnić się na tle konkurencji, zaproponować odbiorcom coś innego, specjalnego. Autentyczność bierze się z wierności własnym ideałom, wartościom i osobowości. Twoim celem jest zaprezentowanie siebie od najlepszej strony, prezentacja ta musi jednak być oparta o fakty, inaczej Twój brand szybko się rozsypie. Przydatność określa to, czy Twoja marka i Twoje działania są w jakiś sposób użyteczne dla odbiorców. Czy mogą się czegoś od ciebie dowiedzieć, uzyskać jakąś wartość dodaną. To właśnie na przydatności buduje się wizerunek eksperta. Każda strategia personal brandingowa powinna obejmować te trzy obszary. W sprzedaży jednak najważniejszy wydaje się być ostatni – przydatność. Przydatny musisz by nie tylko Ty, ale również produkty, które oferujesz. Pamiętaj, że jakość Twoich produktów i usług odbiją się na Twoim wizerunku. Jeśli będziesz sprzedawał buble, żaden klient do Ciebie nie wróci i nie poleci Twoich usług innym. Wysokiej jakości produkty sprawią, że Ty również będziesz kojarzony z niezawodnością i rzetelnością, a wieść o Tobie szybko się rozniesie. Poczta pantoflowa to bardzo efektywne narzędzie sprzedaży, a marka osobista, czyli Twoja reputacja, jest podstawą jej skutecznego działania. Istotne jest jednak nie tylko to, co sprzedajesz, ale również jak to robisz. Wysoka kultura osobista, profesjonalizm i znajomość oferowanych produktów sprawiają, że klienci będą mieli poczucie, że znasz się na tym, co robisz. Będą polegać na Twojej ocenie i opinii, którą powinieneś się ochoczo dzielić. Prowadzenie bloga lub profilu w mediach społecznościowych z recenzjami produktów to doskonałe narzędzie dla handlowca, który chce wyrobić sobie renomę. Dzięki nim nie tylko zareklamujesz swoje produkty i zachęcisz klientów do kupna, ale również wypromujesz siebie, pokazując, że znasz się na rzeczy i posiadasz autentyczną wiedzę na temat dostępnych na rynku artykułów z Twojej branży.

Zobacz również