Cykl – Poznaj persony rozwoju pracowników – Łajfajowcy

Uwielbiają komunikować się z innymi, dlatego możliwość obcowania w grupie stanowi dla nich skuteczny wabik do rozwoju. Do zdobywanej wiedzy podchodzą jednak sceptycznie, co wynika głównie z ich przyzwyczajenia oraz realnego podejścia do wykonywania zawodowych obowiązków, a także braku poczucia korzyści z ustawicznego zdobywania nowych kompetencji. Wierzą, że to jak pracują na co dzień działa, zatem po co mieliby cokolwiek zmieniać czy ulepszać? Łajfajowców ciekawią jednak nowości i nowinki, które mogą „sprzedać ” innym. Lubią kontaktować się z ludźmi, na szkoleniach dyskutują, wprowadzają nowe wątki i tematy. Uwielbiają przerwy, bo dają im możliwość nawiązywania relacji i zdobywania nowych kontaktów. Oczekują indywidualnego podejścia, ale czasem również tematyki niezwiązanej z ich pracą i codziennymi zadaniami. Jeśli mają uczestniczyć w szkoleniach, to chcą mieć wpływ na możliwość ich wyboru, zarówno pod kątem formy jak i tematyki. Najlepiej motywują ich spotkania grupowe i uznanie oraz zainteresowanie, którym obdarzają ich inni uczestnicy. Lubią czuć się potrzebni. Ważny jest dla nich indywidualny kontakt z prowadzącym szkolenie. By móc się rozwijać potrzebują jednak wsparcia, klarownego pokazania korzyści z podnoszenia kwalifikacji i zadaniowego podejścia przy wdrażaniu nowych umiejętności.

Łajfajowcy podnoszą własne kwalifikacje, ale tylko dlatego, że tak „każe” im pracodawca. Stawiają na rozwój w tych obszarach, które lubią. Najbardziej interesuje ich tematyka związana z komunikacją interpersonalną, rozwijaniem talentów i przywództwem. Za przydatne kwalifikacje uważają: efektywną sprzedaż oraz obsługę klienta.

Największą ich grupę stanowią kobiety – 71%. Większość ich przedstawicieli to osoby w wieku 25-34 – 49% oraz 35-44 – 25%, żyjące w małych i średnich miastach, raczej dobrze określające swoją sytuację materialną. Największa ich grupa posiada średnie oraz magisterskie wykształcenie – odpowiednio 39% i 24%. Łajfajowcy głównie zajmują stanowiska w zespołach wsparcia i administracji oraz handlowo/sprzedażowe i pracują w firmach zatrudniających do 250 pracowników oraz od 501 do 1000 osób. Najczęściej wychodzą z założenia, że jeśli coś się sprawdza to nie warto tego zmieniać i komplikować. Cenią przyjazność, solidarność i tradycję.

Najlepszym rozwiązaniem w obszarze rozwoju zawodowego Łajfajowców jest zaoferowaniem im indywidualnych programów rozwojowych, ale jednocześnie zajęć odbywających się w grupie, ponieważ uwielbiają współpracę w zespole. Niezbędne jest także dostarczenie im informacji o szkoleniach, które najczęściej sami znajdują w mediach społecznościowych –  Linkedin i YouTube –  oraz na wewnętrznych platformach organizacji. Warto dać im dostęp do lubianych przez nich podcastów, aplikacji rozwojowych oraz krótkich form, zatem dobrym pomysłem jest tworzenie miejsc, w których mogą z nich skorzystać. By móc ich skutecznie motywować do podnoszenia kwalifikacji, należy zaoferować im urlopy szkoleniowe, a także wspierać ich w działaniach rozwojowych. Łajfajowcy będą zadowoleni z uczestniczenia w szkoleniach, podczas których mogą komunikować się ze współuczestnikami i prowadzącym i mieć z nim kontakt również po szkoleniu. Ważne jest również to, by przy ich nastawieniu – nie zależy im na zdobywaniu nowej wiedzy, a w szkoleniach uczestniczą, bo muszą – dać im możliwość samodzielnego wyboru form rozwojowych oraz odpowiednich dla nich godzin do nauki. Warto również pomyśleć o odpowiadających ich przyzwyczajeniom oraz przyjaznemu nastawieniu do ludzi dobieraniu motywatorów do podnoszenia kwalifikacji.

Pełne opracowanie person oraz quiz pozwalający na stwierdzenie jaką personą rozwoju jest dany pracownik są dostępne na stronie badania: https://nowemotywacje.pl/kompetencje-miekkie-i-potrzeba-ich-rozwoju-jak-ucza-sie-obecnie-pracownicy/

;