Cykl – Poznaj persony rozwoju pracowników – Łajfajowcy

Uwielbiają komunikować się z innymi, dlatego możliwość obcowania w grupie stanowi dla nich skuteczny wabik do rozwoju. Do zdobywanej wiedzy podchodzą jednak sceptycznie, co wynika głównie z ich przyzwyczajenia oraz realnego podejścia do wykonywania zawodowych obowiązków, a także braku poczucia korzyści z ustawicznego zdobywania nowych kompetencji. Wierzą, że to jak pracują na co dzień działa, zatem po co mieliby cokolwiek zmieniać czy ulepszać? Łajfajowców ciekawią jednak nowości i nowinki, które mogą „sprzedać ” innym. Lubią kontaktować się z ludźmi, na szkoleniach dyskutują, wprowadzają nowe wątki i tematy. Uwielbiają przerwy, bo dają im możliwość nawiązywania relacji i zdobywania nowych kontaktów. Oczekują indywidualnego podejścia, ale czasem również tematyki niezwiązanej z ich pracą i codziennymi zadaniami. Jeśli mają uczestniczyć w szkoleniach, to chcą mieć wpływ na możliwość ich wyboru, zarówno pod kątem formy jak i tematyki. Najlepiej motywują ich spotkania grupowe i uznanie oraz zainteresowanie, którym obdarzają ich inni uczestnicy. Lubią czuć się potrzebni. Ważny jest dla nich indywidualny kontakt z prowadzącym szkolenie. By móc się rozwijać potrzebują jednak wsparcia, klarownego pokazania korzyści z podnoszenia kwalifikacji i zadaniowego podejścia przy wdrażaniu nowych umiejętności.

Łajfajowcy podnoszą własne kwalifikacje, ale tylko dlatego, że tak „każe” im pracodawca. Stawiają na rozwój w tych obszarach, które lubią. Najbardziej interesuje ich tematyka związana z komunikacją interpersonalną, rozwijaniem talentów i przywództwem. Za przydatne kwalifikacje uważają: efektywną sprzedaż oraz obsługę klienta.

Największą ich grupę stanowią kobiety – 71%. Większość ich przedstawicieli to osoby w wieku 25-34 – 49% oraz 35-44 – 25%, żyjące w małych i średnich miastach, raczej dobrze określające swoją sytuację materialną. Największa ich grupa posiada średnie oraz magisterskie wykształcenie – odpowiednio 39% i 24%. Łajfajowcy głównie zajmują stanowiska w zespołach wsparcia i administracji oraz handlowo/sprzedażowe i pracują w firmach zatrudniających do 250 pracowników oraz od 501 do 1000 osób. Najczęściej wychodzą z założenia, że jeśli coś się sprawdza to nie warto tego zmieniać i komplikować. Cenią przyjazność, solidarność i tradycję.

Najlepszym rozwiązaniem w obszarze rozwoju zawodowego Łajfajowców jest zaoferowaniem im indywidualnych programów rozwojowych, ale jednocześnie zajęć odbywających się w grupie, ponieważ uwielbiają współpracę w zespole. Niezbędne jest także dostarczenie im informacji o szkoleniach, które najczęściej sami znajdują w mediach społecznościowych –  Linkedin i YouTube –  oraz na wewnętrznych platformach organizacji. Warto dać im dostęp do lubianych przez nich podcastów, aplikacji rozwojowych oraz krótkich form, zatem dobrym pomysłem jest tworzenie miejsc, w których mogą z nich skorzystać. By móc ich skutecznie motywować do podnoszenia kwalifikacji, należy zaoferować im urlopy szkoleniowe, a także wspierać ich w działaniach rozwojowych. Łajfajowcy będą zadowoleni z uczestniczenia w szkoleniach, podczas których mogą komunikować się ze współuczestnikami i prowadzącym i mieć z nim kontakt również po szkoleniu. Ważne jest również to, by przy ich nastawieniu – nie zależy im na zdobywaniu nowej wiedzy, a w szkoleniach uczestniczą, bo muszą – dać im możliwość samodzielnego wyboru form rozwojowych oraz odpowiednich dla nich godzin do nauki. Warto również pomyśleć o odpowiadających ich przyzwyczajeniom oraz przyjaznemu nastawieniu do ludzi dobieraniu motywatorów do podnoszenia kwalifikacji.

Zobacz również