Są sytuacje, w których każdy z nas musi angażować podwładnych do spojrzenia na sprawy w nieco inny sposób lub zrobienia czegoś, czego od nich wymagamy.
Są też chwile, kiedy konieczne są łagodne przekonywanie i wpływ na ludzi, ponieważ jesteśmy zmuszeni wynegocjować warunki, terminy lub cenę.
Praca większości ludzi wymaga w wielu zróżnicowanych sytuacjach angażowania innych osób.
Umiejętność wywierania wpływu na ludzi wiążę się z posiadaniem znakomitych umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych oraz zdolności sprawiania, aby inni byli skłonni ich popierać. To również forma angażowania podwładnych.
Z jakich metod angażowania pracowników możesz skorzystać?
DOCENIANIE
Pozytywne osądzanie innych, bazujące na własnych kryteriach (zaobserwowane zachowanie lub instynktowne odczucia).
PROFILOWANIE/UKIERUNKOWYWANIE
- Pokazywanie, kim jesteś; odwoływanie się do Twojego doświadczenia i ekspertyzy.
- Instruowanie/dawanie porad, dotyczących sposobu wykonania zadania.
ZAJMOWANIE STANOWISKA
- Komunikowanie potrzeb, wymagań, oczekiwań lub trudności.
- Ustalanie standardów.
- Odrzucanie ofert, propozycji lub wymagań.
ARGUMENTACJA
- Podawanie powodów i przywoływanie faktów wspierających Twoje stanowisko.
- Niezgadzanie się z pomysłami innych.
Wskazówki
- Określ z wyprzedzeniem, co masz zamiar powiedzieć. Drogowskaz sprawi, że siła oddziaływania stanie się większa, np. „Chcę złożyć propozycję”, „Oto dwa powody wspierające moją propozycję”.
- Użyj zdecydowanych słów i wyrażeń zamiast zwrotów grzecznościowych typu „może”, „być może”, „mam nadzieję”, „tak jakby”, „czasami”.
- Miej przygotowane fakty, dane i „twarde argumenty” na poparcie swojego stanowiska.
AKTYWNE SŁUCHANIE
- Podsumowanie własnymi słowami tego, co powiedział rozmówca, w celu sprawdzenia, czy właściwie zrozumiałeś (parafraza).
- Prośba o klaryfikację.
- Zadawanie pytań.
ANGAŻOWANIE EMOCJONALNE
- Selektywne dzielenie się tym, co czujesz na temat sytuacji/dyskusji.
- Selektywne przekazywanie informacji, które sprawią, że wzrośnie zaufanie do Ciebie.
- Proszenie o pomoc/wsparcie/okazywanie niepewności.
- Pokazywanie drugiej stronie wniesionego przez Ciebie wkładu (rozmówca nie może być jedyną partycypującą stroną).
KREOWANIE WIZJI
- Pomaganie drugiej stronie “zauważyć, usłyszeć, poczuć”, jaki obraz masz na myśli, lub co chciałbyś, aby wydarzyło się w przyszłości.
- Pokazywanie, co postrzegasz jako ekscytujące możliwości i okazje.
- Pamiętaj: obraz wyraża tysiąc słów.
BUDOWANIE POCZUCIA WSPÓLNOTY
- Nakreślenie wspólnego kontekstu, wspólnych obszarów porozumienia lub wspólnych wartości jako sposobów na skupienie i zintegrowanie ludzi wokół wspólnego celu i wizji.
PODEJMOWANIE PIERWSZYCH KROKÓW
- Generowanie krótkoterminowego sukcesu.
Wskazówki
- Przygotuj wstępny harmonogram działania.
Opracuj pierwsze kroki harmonogramu, które druga strona będzie mogła zaakceptować.
Zobacz również
Pandemia, czyli słowo odmieniane przez wszystkie przypadki, we wszystkich językach...
Zastanawiasz się czasem kim jesteś dla swojego pracownika? Oprócz bycia...
Żyjemy zawodowo z Zarządzania Projektami. Plan w projekcie jest jak...