Są sytuacje, w których każdy z nas musi angażować podwładnych do spojrzenia na sprawy w nieco inny sposób lub zrobienia czegoś, czego od nich wymagamy.
Są też chwile, kiedy konieczne są łagodne przekonywanie i wpływ na ludzi, ponieważ jesteśmy zmuszeni wynegocjować warunki, terminy lub cenę.
Praca większości ludzi wymaga w wielu zróżnicowanych sytuacjach angażowania innych osób.
Umiejętność wywierania wpływu na ludzi wiążę się z posiadaniem znakomitych umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych oraz zdolności sprawiania, aby inni byli skłonni ich popierać. To również forma angażowania podwładnych.
Z jakich metod angażowania pracowników możesz skorzystać?
DOCENIANIE
Pozytywne osądzanie innych, bazujące na własnych kryteriach (zaobserwowane zachowanie lub instynktowne odczucia).
PROFILOWANIE/UKIERUNKOWYWANIE
- Pokazywanie, kim jesteś; odwoływanie się do Twojego doświadczenia i ekspertyzy.
- Instruowanie/dawanie porad, dotyczących sposobu wykonania zadania.
ZAJMOWANIE STANOWISKA
- Komunikowanie potrzeb, wymagań, oczekiwań lub trudności.
- Ustalanie standardów.
- Odrzucanie ofert, propozycji lub wymagań.
ARGUMENTACJA
- Podawanie powodów i przywoływanie faktów wspierających Twoje stanowisko.
- Niezgadzanie się z pomysłami innych.
Wskazówki
- Określ z wyprzedzeniem, co masz zamiar powiedzieć. Drogowskaz sprawi, że siła oddziaływania stanie się większa, np. „Chcę złożyć propozycję”, „Oto dwa powody wspierające moją propozycję”.
- Użyj zdecydowanych słów i wyrażeń zamiast zwrotów grzecznościowych typu „może”, „być może”, „mam nadzieję”, „tak jakby”, „czasami”.
- Miej przygotowane fakty, dane i „twarde argumenty” na poparcie swojego stanowiska.
AKTYWNE SŁUCHANIE
- Podsumowanie własnymi słowami tego, co powiedział rozmówca, w celu sprawdzenia, czy właściwie zrozumiałeś (parafraza).
- Prośba o klaryfikację.
- Zadawanie pytań.
ANGAŻOWANIE EMOCJONALNE
- Selektywne dzielenie się tym, co czujesz na temat sytuacji/dyskusji.
- Selektywne przekazywanie informacji, które sprawią, że wzrośnie zaufanie do Ciebie.
- Proszenie o pomoc/wsparcie/okazywanie niepewności.
- Pokazywanie drugiej stronie wniesionego przez Ciebie wkładu (rozmówca nie może być jedyną partycypującą stroną).
KREOWANIE WIZJI
- Pomaganie drugiej stronie “zauważyć, usłyszeć, poczuć”, jaki obraz masz na myśli, lub co chciałbyś, aby wydarzyło się w przyszłości.
- Pokazywanie, co postrzegasz jako ekscytujące możliwości i okazje.
- Pamiętaj: obraz wyraża tysiąc słów.
BUDOWANIE POCZUCIA WSPÓLNOTY
- Nakreślenie wspólnego kontekstu, wspólnych obszarów porozumienia lub wspólnych wartości jako sposobów na skupienie i zintegrowanie ludzi wokół wspólnego celu i wizji.
PODEJMOWANIE PIERWSZYCH KROKÓW
- Generowanie krótkoterminowego sukcesu.
Wskazówki
- Przygotuj wstępny harmonogram działania.
Opracuj pierwsze kroki harmonogramu, które druga strona będzie mogła zaakceptować.
Zobacz również
Rynek szkoleniowy musi być czujny – zmienia się świat i...
Delegowanie zadań i uprawnień jest jedną z kluczowych kompetencji każdego...
Zaangażowany pracownik to podstawa sukcesu firmy – z tym niewiele...