Colin Powell
Skutecznego lidera można poznać głównie po sukcesach zarządzanego przez niego zespołu. Bycie przywódcą posiadającym autorytet nie jest cechą istniejącą od urodzenia u wybranych menedżerów; to sztuka, której może nauczyć się większość zarządzających. Stawanie się liderem to proces rozwoju konkretnych umiejętności i cech, którego początkiem jest przede wszystkim decyzja i podjęcie niezbędnej pracy.
Autorytet, z łaciny „auctoritas”, oznacza powagę moralną, znaczenie i prestiż osoby, oparte na uznanych i cenionych w środowisku wartościach oraz władzę i wpływ.
Budowanie autorytetu to działania rozwijające relacje z podwładnymi, niezbędne do wywierania wpływu na ich myśli, decyzje, wybory i zachowania. Podtrzymywanie autorytetu jest gotowością do nieustannego dbania o pozytywny wizerunek w celu zdobycia zaufania, przychylności oraz szacunku pracowników. Misternie budowany autorytet może zaprzepaścić jedna znacząca sytuacja (np. manipulacja czy kłamstwo).
Kompetencje
Czyli wiedza, umiejętności i doświadczenia, a w okazjonalnej sytuacji przyznanie się do niewiedzy, zamiast kreowania fałszywego wizerunku eksperta. Osoba posiadająca autorytet potrafi wytłumaczyć, nauczyć, znaleźć potrzebne informacje i udzielić wyjaśnień.
Umiejętność wywierania wpływu
Umiejętność przekonania podwładnych do ważnych dla siebie kwestii. Nie mylenie wywierania wpływu z manipulacją!
Dobre relacje z podwładnymi
Szacunek i szczere zainteresowanie pracownikami; otwartość w komunikacji, szczerość, słuchanie, wspieranie, docenianie, sprawiedliwość i brak faworyzowania wybranych członków zespołu.
Indywidualne dopasowanie do podwładnego, elastyczność.
Dostarczanie podwładnym informacji o swoich oczekiwaniach i normach, aktualnej sytuacji działu/firmy, planach na przyszłość.
Konsekwencja w egzekwowaniu i rozliczaniu powierzonych zadań oraz wywiązywanie się ze złożonych deklaracji i obietnic.
Spójność i autentyczność zachowania
Przekładanie słów na czyny oraz podobne zachowywanie się zarówno w godzinach pracy, jak i poza nimi; stałość emocjonalna, cierpliwość, pewność siebie i pokora.
Skuteczność w działaniu
Przekładanie decyzji, działań, pomysłów szefa na osiąganie wymiernych, zauważalnych efektów.
Odpowiedzialność za siebie i zespół
Formalna, prawna, ale także moralna, etyczna i honorowa.
Istotnym aspektem budowania autorytetu jest zarządzanie przez przykład, które wymaga wewnętrznej spójności i konsekwencji. Zarządzanie przez przykład polega na byciu szefem posiadającym takie cechy, jakie chciałby widzieć u swoich podwładnych, np.: pracowitość, uczciwość, zaangażowanie, kreatywność. Szef nieustannie jest obserwowany przez swoich podwładnych, zarówno w pozytywnych, jak i negatywnych momentach.
Sięgając do podstawowych zasad, które kształtują lidera od wewnątrz, Stephen Covey podaje cztery niezbędne wartości, wyznaczające perspektywę zadowolenia, równowagi i skuteczności podejmowanych decyzji:
Bezpieczeństwo – rozumiane jako emocjonalna stabilność; pewność siebie wynikająca z szacunku dla własnej osoby.
Etyka – podporządkowanie działania wartościom wyższym, np. dobru ludzi.
Mądrość – rozumiana jako zachowanie równowagi w ocenie rzeczywistości oraz dokonywanie wyważonych wyborów.
Moc – władza nad samym sobą i otoczeniem poprzez przewidywanie i podejmowanie działań.