Efektywna współpraca między działami w dużych organizacjach (w których pracowników liczy się nie tyle w dziesiątkach – co w setkach i tysiącach) to zwykle duże wyzwanie dla Zarządu i Kadry menedżerskiej.
Wewnętrzne struktury często samodzielnie wytwarzają normy i niepisane standardy funkcjonowania, odrębne od stylów działania pozostałych jednostek. Ciężko wtedy o efekt synergii we współpracy.
Zdarza się również, że dobre praktyki pozostają w kompetencjach jednego pionu, nie będąc rozpowszechnianymi na całą organizację. Niekiedy pracownicy w różnych częściach organizacji pracują równolegle nad rozwiązaniami podobnych problemów, nie wiedząc o sobie wzajemnie.
Tak szeroki kontekst tematu stanowi wyzwanie dla całej organizacji, a więc rozwiązanie powinno być również planowane szeroko.
Z wyzwaniem związanym z poziomem współpracy będącym poniżej oczekiwań Zarządu zetknęliśmy się w jednym z dużych ogólnopolskich banków uniwersalnych. Dodatkowo, Zarządowi zależało na włączeniu w obieg codziennej współpracy nie tylko wszystkich pionów w Banku, ale też wszystkich pracowników firm-córek z grupy kapitałowej.
Bank stawiał na długotrwałe relacje z Klientami, przyjazną obsługę i profesjonalne doradztwo, co na poziomie Klienta było sprawnie realizowane, jednak współpraca miedzy pionami pozostawiała sporo do życzenia – zarówno z powodu luźnej atmosfery, jak i sporego „obszaru niedopowiedzenia” wynikającego z przyjętej, międzynarodowej kultury organizacyjnej.
Menedżerowie stanowili grupę osób ze średnio 8 letnim stażem w organizacji, średni wiek wynosił 42 lata, ich poziom kompetencji był zdecydowanie wysoki i wyraźnie zauważalne było zniechęcenie klasycznymi działaniami szkoleniowymi.
Myśląc o całościowym oddziaływaniu, postanowiliśmy objąć projektem kadrę najwyższych menedżerów w całej organizacji. Szukaliśmy działań, które mogły być inspirujące, oddziaływujące na postawy kadry menedżerskiej, a przy tym łączące rozwojowe działania pozaszkoleniowe z nową technologią.
Przez cały rok uczestnikom towarzyszyła platforma online stanowiąca centralną oś komunikacyjną w projekcie. Uczestnicy znajdowali informacje logistyczne, materiały merytoryczne, a także mogli wymieniać się praktykami. W ciągu projektu uczestnicy wyświetlili ponad 2450 materiałów merytorycznych na platformie.
Otwarciem projektu była całodniowa konferencja w oparciu inspirujące bloki tematyczne nawiązujące do kluczowych wartości. Celem jej było pokazanie całościowego kierunku myślenia o wizerunku menedżera i przedstawienie metod pracy w ciągu roku.
Uczestnicy brali udział w jednodniowych warsztatach nt. roli współpracy i jej konsekwencji dla organizacji.
W regularnych odstępach czasu uczestnicy otrzymywali zadania na platformie online, zachęcające do pracy w podzespołach, ale też do indywidualnego zapoznawania się z nowymi treściami. „Pigułki wiedzy” złożone były ze streszczeń najważniejszych książek menedżerskich, polsko i anglojęzycznych wykładów video oraz artykułów tematycznie związanych z aktualnie „wdrażaną” wartością.
Uczestnicy brali udział w fakultatywnych warsztatach praktycznych, realizowanych w całości na bazie symulacji i gier biznesowych, których celem było obrazowanie złożonych procesów zarządczych i inspirowanie do weryfikacji osobistych postaw.
Uczestnicy mieli też do dyspozycji dodatkową możliwość treningu za pomocą naszej autorskiej aplikacji na smartfony – Video Coach – umożliwiającej trenowanie poprzez nagrywanie filmów i ocenę wybranych umiejętności wspierających współpracę organizacyjną.
Grupa 150 menedżerów objęta została rocznym programem oddziaływań w celu wdrożenia w codzienną praktykę wspólnego wzorca postepowania menedżera w oparciu o wyodrębnione kluczowe wartości: współpraca – synergia – kooperacja – efektywność.
Program miał inspirować do modyfikacji postaw i w konsekwencji zmiany zachowań – uczestnictwo było dobrowolne.
Kluczowym założeniem było kaskadowanie postaw z menedżerów na ich podwładnych w toku codziennej pracy zarządczej.
Bezpłatna konsultacja obejmuje 15 minutową rozmowę z naszym konsultantem, podczas której omówiony zostanie wskazany przez Ciebie temat. Po wstępnej rozmowie i lepszym zrozumieniu Twoich wyzwań zaproponujemy dalsze kroki, jeśli wspólnie zdecydujemy się na współpracę.
Wyślij zapytanie