W obecnej chwili dużą potrzebą organizacji jest wzmacnianie kompetencji trenerów wewnętrznych. Celem głównym przygotowanego przez nas w tym zakresie projektu jest zbudowanie solidnych podstaw pracy trenerskiej, która umożliwia samodzielne prowadzenie szkoleń offline oraz online rozumiejąc elementy procesu grupowego, zasady rozwoju kompetencji oraz konstruowania i prowadzenia warsztatu. Program dopasowywany jest do doświadczenia zespołu trenerów wewnegtrznych – od startu rozwoju przy niewielkim doświadczeniu po prowadzenie działań rozwojowych dla doświadczonych trenerów, często silnie ukierunkowanego jedynie na formy online.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- doskonalenie umiejętności trenerskich.
- weryfikacja zadań i doprecyzowanie roli trenera.
- poznanie narzędzi pracy szkoleniowej online.
- pogłębienie świadomości w zakresie komunikacji.
- określanie celów szkolenia oraz dobór metod i form realizowania ich na etapieplanowania.
- umiejętność budowania i wykorzystywania w procesie rozwojowm różnorodnych narzędzi trenerskich.
- doskonalenie umiejętności ewaluacji szkoleń.
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
Proces poza spotkaniami na sali szkoleniowej i e-warsztatach zakłada zaangażowanie i pracę w postaci zadań wdrożeniowych, obserwacji pracy innych trenerów, przygotowanie własnego modułu szkoleniowego do superwizji.
PROCES ROZWOJOWY:
PROGRAM RAMOWY PROJEKTU:
Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaangażowania uczestników:
- Autorytet trenera – świadomość roli i siły wpływu
- Analiza procesu szkolenia – co jest ważne z perspektywy celu, przebiegu szkolenia, oczekiwań, prowadzącego i potrzeb uczestników.
- Perspektywa online i offline.
- Struktura otwarcia szkolenia.
- Rodzaje kontraktu – administracyjny, profesjonalny, psychologiczny.
- Mocne otwarcie szkolenia – trening z informacją zwrotną: struktura i kontakt z uczestnikami.
- Zarządzanie energią grupy – trick & tips w pracy trenera
Specyfika uczenia się osób dorosłych w oparciu o doświadczeniowy cykl Davida Kolb’a:
- Wykorzystanie wiedzy dot. uczenia siędorosłych w celu dobrego przygotowania siędo realizacji szkoleń.
- Diagnoza własnych preferencji w uczeniu się(test D. Kolba) oraz analiza wyników. Wpływ na pracę trenera.
- Błędy w pracy z dorosłymi i ich konsekwencje w uczeniu się
- Elastyczność i dopasowanie trenera do różnych stylów uczenia sięuczestników szkoleń.
- Jak wspierać wdrażanie umiejętności u uczestników – szkolenie, czy proces z wyznaczonym efektem?
Komunikacja w roli trenera:
- Kluczowe kompetencje komunikacyjne trenera – słuchanie, parafraza, zadawanie pytań, praca ciałem
- Asertywność i umiejętność stosowania jej na Sali
- Udzielanie informacji zwrotnej – narzędzie nie tylko rozwojowe
- Specyfika komunikacji i klaryfikacji działań na Sali szkoleniowej online i offline.
Diagnoza potrzeb i formułowanie celów:
- Umiejętność́ zdiagnozowania obszarów rozwojowych oraz postawienia do nich celów szkoleniowych na poziomie wiedzy, umiejętności i postaw
Przegląd metod trenerskich offline i online:
- Analiza słabych i mocnych stron konkretnych metod pracy trenera z grupą
- Wybór adekwatnych metod pracy, dopasowane do potrzeb warsztatu i poziomu wiedzy i kompetencji uczestników.
Projektowanie programów szkolenia, dopasowanie do specyfiki stanowiska, obszaru zawodowego.
- Zeszyt ćwiczeń – projektowanie sesji szkoleniowych w realności zawodowej trenerów wewnętrznych – przygotowanie propozycji i omówienie z feedbackiem.
Zobacz również
W ciągu dnia wykonujemy dziesiątki zadań, na które składają się...
Poznaj proste narzędzia do zarządzania stresem i presją. Dowiedz się,...
POROZUMIEWANIE SIĘ BEZ SŁÓW Sygnały niewerbalne niosą wiele ważnych informacji...