- Strona główna
- Wystandaryzowane szkolenia kompetencyjne – Key Stones
- Zarządzanie czasem
Zarządzanie czasem
Dzięki treningowi będziesz w stanie wzmocnić efektywność i komfort pracy poprzez zapanowanie nad dostępnym czasem i organizacją zadań.
Opis szkolenia
Prawdopodobnie masz więcej rzeczy do zrobienia niż jesteś w stanie wykonać.
Musisz tylko dobrze czuć się ze swoimi decyzjami.
David Allen
W dzisiejszym świecie VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), zdolność do zapanowania nad dostępnym czasem wobec złożonych i szybko zmieniających się zadań, należy do kompetencji najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych do wdrożenia. Badania pokazują, że stosowanie reguł zarządzania czasem jest skorelowane z poczuciem kontroli czasu, satysfakcją z pracy oraz ze zdrowiem, a także niższym poziomem stresu [1].
Z naszych doświadczeń szkoleniowych wynika, że dla większości pracowników techniki zarządzania czasem są intuicyjnie jasne lub znane, zaś wyzwanie stanowi rzeczywiste i konsekwentne wdrożenie tych dobrych praktyk. Faktyczne zarządzanie swoim czasem wymaga bowiem koncentracji i energii. Adresujemy tę potrzebę w programie warsztatu.
Szkolenie rozpoczynamy od gry „Kwestia czasu”, która w angażujący sposób pokazuje mocne i słabsze strony uczestników w obszarze efektywności, planowania oraz wprowadzania tych planów w życie.
W dalszym ciągu treningu uczestnicy budują kompetencje zarządzania czasem w oparciu o podejście S.Coveya oraz wybrane elementy systemu Getting Things Done D. Allena. Ponadto poznają oni praktyczną perspektywę zarządzania własną energią według T. Schwartza.
W trakcie zajęć uczestnicy wypracowują sposoby radzenia sobie z najczęstszymi „złodziejami czasu”: nieefektywnymi spotkaniami, korespondencją mailową oraz skłonnością do odkładania spraw na później (prokrastynacją). Końcowy moduł zawiera przegląd aktualnie dostępnych programów i aplikacji pomagających w organizacji czasu i zadań.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- Brać odpowiedzialność za swój czas i związane z nim decyzje
- Określać priorytety zadań w odniesieniu do celu stanowiska
- Planować dzień pracy i dłuższe zadania
- Dbać o swój poziom energii do działania
- Wzmocnić efektywność spotkań zespołowych
- Zarządzać skrzynką mailową
- Przezwyciężyć nawyk prokrastynacji
- Wybrać odpowiednie narzędzie internetowe do wspierania organizacji zadań
[1] Brigitte J.C. Claessens, Wendelien van Eerde, Christel G. Rutte, Robert A. Roe, (2007)
“A review of the time management literature”, Personnel Review, Vol. 36 Iss: 2, pp.255 – 276
Program szkolenia
Wszystkie nasze programy są oparte na uczeniu się poprzez działanie. Inicjujemy i wzmacniamy efekty uczenia się poprzez angażujące zadania, prezentacje, ćwiczenia grupowe, peer-coaching, indywidualne studia przypadków oraz action plan.
Pre-work
- Obserwuj w jaki sposób wykorzystujesz czas przez tydzień
- Sporządź swój Budżet czasu na podstawie przesłanego arkusza
- Wybierz trzy cele szkoleniowe z Listy zachowań i omów je z przełożonym
Dzień 1
- Gra „Kwestia czasu”: plany a rzeczywistość i współpraca z innymi (Zaplanuj tydzień pracy. Współpracuj z innymi działami. Realizuj swoje cele. Reaguj na nieprzewidziane okoliczności… Gra „Kwestia Czasu” otrzymała prestiżową nagrodę NASAGA – North American Simulating and Gaming Award.)
- Zarządzanie czasem wymaga odwagi: nawyk proaktywności
- „Nie mam czasu…” – język Ofiary vs. język Gracza
- Bez jasności celów nie ma priorytetów: kontrolna lista pytań
- Nie wszystko co pilne, jest ważne: kryteria priorytetów
- „Wyrzuć to z głowy” – elementy podejścia Getting Things Done
- Reguły planowania krótko- i długoterminowego
Zadanie domowe – przygotowanie do drugiego dnia szkolenia:
- Wypełnij kwestionariusz Jak zarządzasz energią?
- Obejrzyj filmik “Why work doesn’t happen at work?”
- Zarezerwuj czas na sen: od 7 do 8 godzin
Dzień 2
- Cztery źródła energii: skąd brać siłę do wdrażania planów?
- Jesteś sprinterem, nie maratończykiem: nowe podejście do efektywności
- Złodziej czasu #1: nieefektywne spotkania
- Złodziej czasu #2: korespondencja mailowa
- Złodziej czasu #3: prokrastynacja, czyli odkładanie na ostatnią chwilę
- Programy i aplikacje do zarządzania czasem
- Sesja kreatywna: case study uczestników
Zadanie wdrożeniowe
- Realizacja planu wdrożeniowego
- Rozmowa z menedżerem na temat wdrożenia
- Obejrzenie inspirującego filmiku dotyczącego prokrastynacji
Praktyczne info
Grupa docelowa
Menedżerowie i specjaliści
Rozwijane kompetencje
Określanie celów i priorytetów
Planowanie
Eliminowanie złodziei czasu
Czas trwania
2 dni
Ilość uczestników
10-12 osób