Współpraca
Dzięki treningowi przeanalizujesz swój zespół, zbudujesz umiejętności oraz zaplanujesz konkretne działania ukierunkowane na doskonalenie współpracy.
Opis szkolenia
Według J.R.Hackmana, trzy najczęstsze błędne założenia przy budowaniu zespołów to:
- Więcej (ludzi) znaczy lepiej
- Ludzie o podobnych cechach i umiejętnościach będą się lepiej dogadywać
- Każdy potrafi i wie, jak pracować w grupie
Pewien menedżer ma w zespole pracownika o imieniu Adam. Adam jest dobrym specjalistą i ma nieraz ciekawe pomysły. Na spotkaniach zespołu bardzo mocno przekonuje do swojego podejścia, podając przy tym rzeczowe argumenty. Bywa przy tym bezceremonialny (za co potem przeprasza) i trudno go przekonać do kompromisowego rozwiązania. Obawiając się, że jego zachowanie źle wpływa na atmosferę w zespole, szef przeprowadził rozmowę z Adamem. W jej trakcie Adam przekonywał szefa, że przecież chodzi mu o wynik zespołu.
Co poradziłbyś temu menedżerowi?
W trakcie warsztatu uczestnicy zapoznają się z podejściem P. Lencioniego do pracy zespołowej, ukazującym kluczowe ryzyka dotyczące współpracy w zespole i organizacji. Pracujemy w oparciu o case study o rzeczywistych wydarzeniach w londyńskim metrze. Przyglądamy się od praktycznej strony budowaniu zaufania w zespole oraz z partnerami biznesowymi.
Dobrze prowadzony zespół niesie dużą wartość motywacyjną dla pracowników, pod warunkiem odpowiednio intensywnej, konstruktywnej wymiany „znaków rozpoznania”. Analizujemy pod tym kątem styl zarządzania, co inspiruje do wprowadzenia zmian w budowaniu relacji z pracownikami.
Efektywny zespół to również merytoryczny spór i podejmowanie ryzyka decyzji, w których rzadko kiedy kompromis jest najlepszym rozwiązaniem. Uczestnicy budują kompetencje moderowania dyskusji i udzielania feedbacku „tu i teraz.”
Siłą zespołu jest różnorodność, dzięki uzupełnianiu się ról zespołowych – uczestnicy analizują swój zespół z tej perspektywy i planują interwencje menedżerskie. Kolejny wątek warsztatu to konflikty i trudne sytuacje we współpracy oraz spojrzenie na relacje pomiędzy członkami zespołu (socjogram).
W końcowej części warsztatu uczestnicy integrują wszystkie poznane narzędzia i planują działania wdrożeniowe oraz sesje peer-coachingu dla wzmocnienia efektów treningu
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- Zdiagnozować mocne i słabe strony współpracy w zespole oraz zaplanować kierunek doskonalenia współpracy
- Budować zaufanie w relacjach ze współpracownikami z wykorzystaniem wzoru na zaufanie
- Moderować merytoryczną dyskusję w zespole
- Udzielać i przyjmować feedback „tu i teraz”
- Przyjmować konstruktywny styl reagowania sytuacjach konfliktowych
- Prowadzić rozmowę mediacyjną
- Wykorzystywać narzędzie sesji interwizyjnej do efektywnej wymiany perspektyw w zespole
Wszystkie nasze programy są oparte na uczeniu się poprzez działanie. Inicjujemy i wzmacniamy efekty uczenia się poprzez angażujące zadania, prezentacje, ćwiczenia grupowe, peer-coaching, indywidualne studia przypadków oraz action plan.
Pre-work
- Wypełnienie kwestionariusza efektywności i współpracy zespołu (on-line)
- Zapoznanie się z materiałami na temat ról zespołowych według M. Belbina
Dzień 1
- Model efektywności zespołowej
- Case study King’s Cross: biznesowe konsekwencje braku współpracy
- Warunki współpracy w zespole według P. Lencioniego i adekwatne działania menedżerskie
- Wzór na zaufanie: jak budować zaufanie współpracowników i partnerów w biznesie?
- Pisane i niepisane zasady w moim zespole
- Zaufanie a „znaki rozpoznania”: motywacyjna wartość zespołu
- Ekonomia znaków rozpoznania menedżera i jej konsekwencje dla zespołu
- Prowadzenie merytorycznego sporu w zespole
- Feedback „tu i teraz”
Zadanie domowe – przygotowanie do drugiego dnia szkolenia:
- Wypełnienie kwestionariusza stylu reagowania w konflikcie
Dzień 2
- Zespołowe podejmowanie decyzji i wdrażanie rozwiązania: gra
- Role zespołowe według M. Belbina: autodiagnoza
- Geneza i dynamika konfliktu w zespole
- Style reagowania w konflikcie i ich konsekwencje
- Menedżer w roli mediatora: struktura rozmowy mediacyjnej
- Trudne sytuacje dotyczące współpracy – wykorzystanie narzędzia sesji interwizyjnej
- Socjogram: mój zespół jako system
- Podsumowująca mapa zespołu i plan wdrożeniowy.
- Zainicjowanie procesu peer-coachingowego
Zadanie wdrożeniowe
- Wdrożenie zaplanowanych działań mających na celu doskonalenie współpracy w zespole. Peer coaching.
Praktyczne info
Grupa docelowa
Menedżerowie
Rozwijane kompetencje
Współpraca
Analiza zespołu
Budowanie zaufania
Zarządzanie konfliktem
Czas trwania
2 dni
Ilość uczestników
10-12 osób