Analiza strategiczna opartych o techniki analizy Business Model Canvas (BMC) wraz z opracowaniem raportu opisującego wypracowane elementy strategii oraz plan działań następczych pozwala organizacji na odpowiedzialne podjęcie kluczowych decyzji dotyczących rozwoju w oparciu o twarde dane i wskaźniki.
Na poziomie planowania strategicznego najpierw należy określić co firma chce osiągnąć, w drugiej kolejności jak to zamierza osiągnąć oraz zdefiniować co ją ogranicza i jakich zasobów potrzebuje dla realizacji tych celów. Misja jest opisem tego, jak będzie wyglądała organizacja (perspektywa 5-7 lat), a wizja jest, krótkim komunikatem, który pozwala określić w jaki sposób cele wskazane w misji zostaną osiągnięte
W zakres analizy, przeprowadzanej na drodze warsztatów z Klientem wchodzą:
- Potwierdzenie wizji i misji organizacji
- Zdefiniowanie głównych produktów i usług
- Przeprowadzenie analizy BMC dla wybranych produktów i usług w 9 kluczowych obszarach planowania jego rozwoju
- Określenie źródeł przychodu przyszłej organizacji
Rezultatem analizy jest końcowy w formie dokumentu i prezentacji zawierający:
- Rekomendowane strategiczne kierunki rozwoju wynikające z przeprowadzonej analizy
- Plan wdrożenia strategii w postaci programu projektów
Plan merytoryczny warsztatów BMC:
ETAP 1 – Wprowadzenie
Wprowadzenie do analizy strategicznej
- Elementy i zawartość strategii
- Potwierdzenie wizji i misji organizacji
- Identyfikacja i priorytetyzacja kluczowych produktów i usług
ETAP II – Analiza strategiczna oparta o technikę BMC
Warsztat oparty o tworzenie modeli biznesowych w którym następują analiza wybranego produktu w obszarach:
- Segmenty klientów
- Propozycja wartości – w jaki sposób rozwiązujemy problemy klientów i zaspokajamy ich potrzeby?
- Kanały – jakie kanały komunikacji, dystrybucji i sprzedaży wykorzystujemy w kontakcie z klientami
- Relacje z klientami – jak kształtujemy relacje z klientami
- Strumienie przychodów – jakie efekty obserwujemy z realizacji wartości
- Kluczowe zasoby – jakimi aktywami dysponujemy do realizacji
- Kluczowe działania – jakie działania wykonujemy
- Kluczowi partnerzy – z kim współpracujemy
- Struktura kosztów – poszczególne elementy modelu wpływają na naszą strukturę kosztów
Każdy z obszarów jest analizowany w oparciu o dostarczone wzorce i pytania kontrolne techniką burzy mózgów, moderowanej przez konsultantów.
ETAP III – Podsumowanie
Podsumowanie i wnioski z warsztatów oraz zaplanowanie i potwierdzenie prac związanych z opracowaniem i prezentacją raportu.