Zarządzanie zmianą

Dzięki aktywnemu uczestnictwu w treningu, będziesz w stanie diagnozować etapy zmiany i postawy pracowników oraz efektywnie komunikować zmianę i oddziaływać na zespół.

Opis szkolenia

Wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś informacje zapowiadające duże zmiany w strukturze i systemie motywacyjnym twojego zespołu. Wiesz że kierunek zmian nie będzie wszystkim odpowiadał. Zastanawiasz się co i jak wiele powiedzieć, pracownikom i zaczynasz odczuwać niepokój związany ze swoim własnym stanowiskiem. Wyobrażasz sobie to, jak zareagują poszczególni pracownicy i jesteś pewien że będzie dużo emocji. Wiesz, że nie da się uniknąć spadku zaangażowania i plotek – a szefowie oczekiwać będą, że łatwo poradzisz sobie z tą sytuacją.

Takie chwile są bliskie wielu menedżerom czy szefom projektów. Zmiany są nieuniknioną i często codzienną realnością wielu nowoczesnych organizacji. Umiejętne przeprowadzenie pracowników przez okres zmiany z zadbaniem o realizację celów biznesowych, wydaje się jedną z bazowych umiejętności współczesnego menedżera.

Szkolenie, w którym będziesz uczestniczyć, bazuje na studium przypadku opisującym zmianę organizacyjną w dużej firmie. Uczestnicy towarzysząc zmianie, przechodzą wszystkie etapy zmiany: rozmrożenie / reagowanie na zmianę / zamrożenie. Poznając kluczowe wyzwania i zadania stojące przed szefem na każdym z etapów, uczą się identyfikowania działań wspierających efektywne zarządzanie w zmianie. Ćwiczą kluczowe umiejętności niezbędne do zarządzania zmianą w podległym zespole i wspierające pracowników. Podczas szkolenia dokonujemy też transferu wiedzy na realność organizacyjną uczestników, analizując realne sytuacje i możliwe rozwiązania.

Szkolenie poprzedzone jest e-learningiem, który pokazuje szeroką perspektywę aspektów wartych do uwzględnienia w zarządzaniu zmianą. Szkolenie stacjonarne koncentruje się na treningu umiejętności wykorzystywanych podczas przeprowadzania zespołu przez sytuację zmian.

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:

  • Rozumieć mechanizmy zmiany na poziomie organizacyjnym i emocjonalnym
  • Reagować na plotki i niepokój w zespole.
  • Poszukiwać informacji w zmianie i budować współprace z przełożonym
  • Minimalizować opór wobec zmian wykorzystując „wzór na zmianę”
  • Budować wizję zmian i przekładać ją na korzyści dla pracowników
  • Komunikować zmianę
  • Diagnozować postawy pracowników wobec zmian korzystając z „mapy zaangażowania”
  • Planować i przeprowadzać interwencje menedżerskie wobec osób niezaangażowanych w zmianę
  • Angażować osoby przekonane do zmiany do dodatkowych działań
  • Rozumieć opór pracowników i zarządzać nim
  • Wzmacniać pozytywne działania w zmianie
Program szkolenia

Wszystkie nasze programy są oparte na uczeniu się poprzez działanie. Inicjujemy i wzmacniamy efekty uczenia się poprzez angażujące zadania, prezentacje, ćwiczenia grupowe, peer-coaching, indywidualne studia przypadków oraz action plan.

Pre-work

  • Wypełnij ankietę online nt. zmian organizacyjnych
  • W konsultacji z menedżerem zidentyfikuj 2-3 cele związane z doskonaleniem kompetencji zarządzania zmianą
  • Zrób e-learning Zmian Organizacyjna
  • Przygotuj expose w zmianie dla zmiany z Twojej realności

Dzień 1

  • Przed ogłoszeniem zmiany. Reagowanie na plotki i niepokój
  • Krzywa zmiany – dlaczego organizacje się zmieniają
  • Jak pozyskiwać informacje od przełożonych?
  • Prowadzenie spotkania z zespołem
  • Tworzenie i komunikowanie wizji.
  • Wzór na zmianę – dlaczego część zmian organizacyjnych się nie udaje
  • Planowanie działań w zmianie
  • Expose lidera w zmianie

Zadanie domowe – przygotowanie do drugiego dnia szkolenia:

  • Nanieś poprawki w realnym expose
  • Postaw sobie cele treningowe na II dzień
  • Przeczytaj materiał na temat metody DICE w zarządzaniu zmianą

Dzień 2

  • Emocje w zmianie. Krzywa zmiany.
  • „Mapa zaangażowania”
  • Kolejność i priorytety w podejmowaniu interwencji menedżerskich
  • Trening interwencji menedżerskich w rozmowach indywidualnych
  • Rozumienie oporu i praca z obiekcjami
  • Szczerość i wiarygodność jako podstawa docierania do pracowników
  • Wzmacnianie efektów zmiany: monitorowanie i informacja
  • Spotkania podsumowujące
  • Informacja zwrotna – wzmacnianie pozytywnych cech w zmianie

Zadanie wdrożeniowe

  • Rozmowa z menedżerem: omów swoje pomysły wynikające ze szkolenia i ewentualne wsparcie jakie możesz otrzymać
  • Przeprowadź expose w zmianie
  • Dokonaj samooceny expose wg schematu struktury
  • Zdiagnozuj poziom zaangażowania